Page 103 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 103

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

ków gwaranta i uprawnień kupującego właściwie samemu gwarantowi formułującemu oświadczenie
gwarancyjne (dokument gwarancyjny). Na gruncie obecnej regulacji – zgodnie z treścią art. 577 § 2 k.c.
– ustawodawca przyjmuje, że w treści takiej gwarancji gwarant może zobowiązać się – w sytuacji gdy
rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym – do zwrotu zapłaconej
ceny, wymiany rzeczy bądź jej naprawy oraz zapewnieniu innych usług. Katalog wskazanych uprawnień
nie ma przy tym charakteru zamkniętego, bowiem ustawodawca, wskazując je, użył zwrotu „w szczegól-
ności”. Jednakże co do istoty paragraf 2 odpowiada treści art. 577 § 1 k.c., którą miał przed nowelizacją
dokonaną ustawą o prawach konsumenta. Zmiany nie są zbyt znaczące, zwłaszcza w świetle wykładni
dokonywanej na tle dotychczasowego brzmienia przepisu wskazującego na uprawnienia kupującego.

   Uprawnienia, jakie ostatecznie będą przysługiwały kupującemu z tytułu udzielonej gwarancji,
wskazywać będzie treść oświadczenia gwarancyjnego (umowy gwarancyjnej), co potwierdza treść
art. 577 § 1 k.c. Gdyby jednak pojawiły się wątpliwości dotyczące udzielonej gwarancji co do
jakości rzeczy, w szczególności co do jej zakresu, np. gwarant nie doprecyzował w gwarancji swo-
ich obowiązków, to ustawodawca rozstrzygnął je w art. 577 § 3 k.c. przyjmując tzw. minimalny
(domyślny) zakres obowiązków gwaranta10. W takiej sytuacji należy uznać, że gwarant ma obo-
wiązek usunąć wadę fizyczną rzeczy, tzn. naprawić rzecz lub dostarczyć rzecz wolną od wad, o ile
oczywiście wady te ujawnią się w ciągu terminu wskazanego w oświadczeniu gwarancyjnym. Na
kanwie art. 577 § 1 k.c. gwarancja zostaje udzielona skutecznie tylko wówczas, kiedy oświadcze-
nie gwaranta określa: a) właściwość rzeczy, b) obowiązki gwaranta i c) uprawnienia kupującego.
Zatem całkowity brak określenia obowiązków przez gwaranta skutkowałby nieudzieleniem gwa-
rancji, bowiem pozostawałby w sprzeczności z treścią przywołanego przepisu.

   Z poczynionych powyżej uwag można więc wyprowadzić wniosek, że ustawodawca polski po-
zostawił gwarantowi swobodę wyboru sposobu ukształtowania koniecznej treści oświadczenia gwa-
rancyjnego. Po pierwsze, od gwaranta zależy, jakie zagwarantuje on właściwości rzeczy w czasie
trwania gwarancji i rodzaj tych właściwości, np. że w określonym terminie rzecz będzie funkcjo-
nować prawidłowo, zachowując wskazane właściwości czy to techniczne, kolorystyczne, plastycz-
ne, izolacyjne, w tym także rozciągliwość, sprężystość, odporność na temperaturę czy rdzę itp. Po
drugie, gwarant ma swobodę co do tego, jakiego rodzaju uprawnienia przyzna on korzystającemu
z gwarancji oraz na jakich warunkach i w jaki sposób będą one realizowane, np. w jakim trybie i w ja-
kiej formie uprawniony z gwarancji ma zawiadomić gwaranta o ujawnieniu się wady rzeczy czy też
w jaki sposób i w jakim terminie będą wykonywane obowiązki gwaranta, o których mowa w art. 580
§ 2 k.c. Bardzo często realizacja określonych uprawnień może być uzależniona od spełnienia przez
korzystającego z gwarancji pewnych określonych obowiązków, np. dokonywania okresowych prze-
glądów rzeczy czy też jej czyszczenie bądź konserwacja11. Gwarant, który udziela gwarancji, może
się umówić z kupującym, że ten drugi sam będzie usuwał wady, zaś poniesione w związku z tym
koszty będą mu zwracane w postaci ryczałtu albo na podstawie przedłożonych rachunków12.

   Po trzecie, to gwarant decyduje o treści swoich obowiązków, w tym także co do zakresu i sposobu
ich wykonania, w przypadku gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w oświadcze-
niu. Zasadniczo obowiązkiem tym będzie naprawa lub wymiana rzeczy w określonym czasie, choć
na gruncie aktualnej regulacji możliwe są także inne, jak np. świadczenie dodatkowych usług czy
zwrot zapłaconej ceny. Treść oświadczenia gwarancyjnego z reguły obejmować będzie wskazanie,
czy gwarant będzie wykonywał swoje obowiązki osobiście, za pośrednictwem sprzedawcy, czy też
będzie to należało do wskazanej wyspecjalizowanej jednostki obsługi serwisowo-gwarancyjnej13.

   W rezultacie możliwy jest więc taki sposób ukształtowania treści gwarancji, który w porównaniu
z kodeksowymi uprawnieniami w ramach rękojmi będzie tożsamy, szerszy albo węższy. Upraw-
nienia gwarancyjne można bowiem zarówno zawężać, jak i rozszerzać w zestawieniu z treścią art.

  10 Por. glosę W.J. Katnera do wyroku SN z dnia 16 kwietnia 2004 r., I CK 599/03, OSP 2005, z.r 4, poz. 57.
  11 Szerzej zob. Izabela Mycko-Katner (w:) M. Namysłowska, D. Lubasz (red.) Ustawa o prawach konsumenta....,s. 557.
  12 Por. wyrok SN z dnia 17 kwietnia 1991 r., IV CR 710/90, OSN 1993, nr 3, poz. 39.
  13 Zob. uchwałę SN z dnia 30 czerwca 1983 r., III CZP 35/83, OSNC 1984, nr 2–3, poz. 21.

                                                                               103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108