Page 100 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 100

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

                                                    Izabela Mycko-Katner

                                                                                       Uniwersytet Szczeciński

Uprawnienia kupującego konsumenta z tytułu
gwarancji po nowelizacji Kodeksu cywilnego
dokonanej ustawą o prawach konsumenta

1. Wstęp
Na gruncie polskiego sytemu prawnego sprzedawca może odpowiadać za wady rzeczy sprzedanej
w ramach rękojmi albo też niezależnie z tytułu gwarancji. Gwarancja, która została ukształtowana
w kodeksie cywilnym stanowi samodzielną instytucję prawną, niezależną od rękojmi, która ma na
celu zabezpieczenie interesów kupujących w razie wystąpienia wad fizycznych w nabytej rzeczy
poprzez przyznanie im uprawnienia do wyeliminowania wady na koszt gwaranta, aby móc korzy-
stać z rzeczy zgodnie z przeznaczeniem. Udzielenie gwarancji skutkuje tym, że kupujący uzysku-
je od gwaranta osobne zapewnienie co do właściwości rzeczy, które określone jest w oświadczeniu
gwarancyjnym. Wskazane w takim oświadczeniu uprawnienia kupującego mogą jednakże pokry-
wać się z uprawnieniami z rękojmi względnie mogą je uzupełniać.

   Instytucja gwarancji – jak wskazuje się w doktrynie – silniej niż rękojmia, jest inspirowana ideą
poszanowania realnego wykonania zobowiązania, a tym samym nierozerwalnością węzła umow-
nego łączącego strony. Dzięki niej jest możliwe przywrócenie ekwiwalentności świadczeń bez
konieczności sięgania do roszczeń z tytułu odpowiedzialności kontraktowej, których dochodzenie
jest trudniejsze dowodowo. W tym ostatnim przypadku kupujący chcąc dochodzić odszkodowa-
nia musi bowiem wykazać wysokość szkody w swoim majątku, przy czym przybiera ona postać
uszczerbku, który jest spowodowany brakiem określonych właściwości czy cech w rzeczy sprze-
danej, tj. tzw. wadliwością rzeczy. Z gospodarczego punktu widzenia gwarancja ma natomiast na
celu umożliwienie kupującemu korzystania z zakupionej rzeczy w sposób zgodny z jej przeznacze-
niem, bez zakłóceń przez okres oznaczony w oświadczeniu gwarancyjnym (karcie gwarancyjnej,

   Por. glosę Cz. Żuławskiej do orzeczenia GKA z dnia 3 czerwca 1971 r., I 5993/71, OSPiKA 1972, z. 7–8, poz. 119.
   W. J. Katner (w:) J. Rajski (red.), System..., t. 7, s. 147; J. Skąpski (w:) S. Grzybowski (red.) System..., t. III, cz. 2, s. 151.
   Zob. E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002, s. 378.

                                                                               100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105