Page 102 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 102

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

ranta były nieliczne. W konsekwencji nie było to korzystne dla konsumenta. Podnoszono także,
że w świetle ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej podmioty będące kon-
sumentami mają słabszą pozycję prawną niż na gruncie k.c. (np. konsument w przeciwieństwie do
przedsiębiorcy zasadniczo nie miał prawa odstąpić od umowy sprzedaży po jednokrotnej naprawie
czy wymianie rzeczy wadliwej przez sprzedawcę).

   W tym świetle, nowelizacja kodeksu cywilnego dokonaną ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o pra-
wach konsumenta miała kilka celów. Po pierwsze doprecyzowanie wzajemnego stosunku rosz-
czeń z tytułu rękojmi i z gwarancji oraz poprawienie sytuacji konsumentów. Po drugie jej celem
była nowa transpozycja art. 6 dyrektywy 1999/44/WE, a także dostosowanie prawa polskiego do
dyrektywy 2011/83/UE o prawach konsumenta. W konsekwencji obecnie obowiązuje jednoli-
ta regulacja odpowiedzialności gwaranta dla wszystkich kupujących, która zawarta jest w k.c.
Uwzględnia ona jednak pewne odrębności dla tych umów sprzedaży, gdzie kupującym jest konsu-
ment w rozumieniu znowelizowanego art. 221 k.c., a sprzedawcą – przedsiębiorca. Implementując
na nowo dyrektywę 1999/44/WE, polski ustawodawca przeniósł odpowiednie przepisy regulujące
gwarancję w ustawie o sprzedaży konsumenckiej do kodeksu cywilnego i zintegrował je z obec-
nymi już w kodeksie rozwiązaniami odnoszącymi się do gwarancji. Ustawa o szczególnych wa-
runkach sprzedaży konsumenckiej z 2002 r. została zaś uchylona. Obecnie więc każdy kupujący,
niezależnie czy jest konsumentem, czy nie, może stosować ujednolicone i obszerniejsze pod wę-
glem treści przepisy o gwarancji z kodeksu cywilnego. Gdyby jednak nie doszło do usunięcia wady
w ramach gwarancji, kupujący, w tym także ten będący konsumentem, może niezależnie dochodzić
uprawnień z tytułu rękojmi, pod warunkiem że rzecz ma wadę, za którą odpowiada sprzedawca.

2. Uprawnienia kupującego konsumenta z tytułu gwarancji
   po nowelizacji KC

2.1. Uwagi ogólne

Na gruncie obecnej regulacji ustawodawca w art. 577 § 2 i 3 k. c. określa, jakie obowiązki ma gwarant,
który udzielił kupującemu gwarancji. Z obowiązkami tymi skorelowane są uprawnienia kupujące-
go. Warto podkreślić, że zasadniczą różnicą jest fakt, iż ustawodawca poszerzył w kodeksie cywilnym
katalog możliwych uprawnień gwarancyjnych kupującego w stosunku do regulacji sprzed nowelizacji
dokonanej ustawą o prawach konsumenta. Podkreślić należy, że przyjęte w KC rozwiązanie (art. 577 § 2
i 3 k.c.) jest znacznie szersze i bardziej precyzyjne jeśli chodzi o uprawnienia kupującego w porównaniu
z uchylonym art. 13 u.s.k. Ten ostatni przepis nie zawierał bowiem w swojej treści choćby przykładowe-
go katalogu uprawnień kupującego. Ustawodawca tym samym pozostawił kwestię określenia obowiąz-

   Zob. W. J. Katner, (w:) S. Włodyka (red.), System..., t. 5, s. 893; tenże, O rękojmi i gwarancji według kodeksu cywilnego
i ustawy o sprzedaży konsumenckiej – słów kilka (w:) A. Nowicka (red.), Prawo prywatne czasu przemian. Księga pamiąt-
kowa dedykowana Profesorowi S. Sołtysińskiemu, Poznań 2005, s. 158; Z. Radwański, J. Panowicz-Lipska, Zobowiązania
– część szczegółowa, Warszawa 2010, s. 77; E. Łętowska, Prawo umów..., s. 392; J. Maliszewska-Nienartowicz, Sprzedaż
konsumencka. Wybrane problemy prawne. Glosa 2002, nr 1, s. 16; tejże, Ochrona konsumenta przed nienależytą jakością
świadczenia w Unii Europejskiej i w Polsce, Mon. Praw. 2001, nr 24, s. 121; por. F. Wejman, F. Zoll, Potrzeba i kierunek
nowelizacji kodeksowego ujęcia problematyki wzorców umownych, Przegląd Legislacyjny 1997, nr 1, s. 54.

   Tak zdecydowanie W.J. Katner, O rękojmi i gwarancji..., s. 143 i n.; E. Łętowska, Prawo umów..., s. 392; podobnie
J. Pisuliński, Sprzedaż konsumencka (w:) J. Rajski (red.), System..., t. 7, s. 238; M. Pecyna, Ustawa o sprzedaży konsu-
menckiej. Komentarz, Kraków 2007; tak, jak się wydaje, A. Brzozowski (w:) K. Pietrzykowski (red.), Kodeks cywilny.
Komentarz, t. II, Warszawa 2011, s. 245–246; zob. też uzasadnienie rządowego projektu ustawy o prawach konsumenta
z dnia 17 stycznia 2014 r., druk nr 2076, s. 41–42 i 48.

   Szerzej na tema stosowania ustawy o prawach konsumenta w odniesieniu do gwarancji zob. Izabela Mycko-Katner
(w:) M. Namysłowska, D. Lubasz (red.) Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, Warszawa 2015, s. 543.

   Zob. uzasadnienie rządowego projektu ustawy o prawach konsumenta z dnia 17 stycznia 2014 r., druk nr 2076, s. 48
oraz tabela zbieżności projektu z dyrektywą 2011/83/UE, s. 5.

                                                                               102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107