Page 98 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 98
Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego
portal znajdujący się pod adresem: https://ems.ms.gov.pl/. Po wejściu na wskazaną stronę interne-
tową można także wyszukać podmiot wpisany do KRS-u oraz dostać się do odrębnego portalu, na
którym możliwe jest zadanie pytania o niekaralność, czyli skorzystanie z elektronicznego dostępu
do Krajowego Rejestru Karnego72.
Postawić należy pytanie o celowość utrzymywania dwóch portali obsługujących usługi związane
z Krajowym Rejestrem Sądowym. Wskazać też trzeba na kolejny portal, za pomocą którego uzy-
skamy dostęp do księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym, dostępny pod adre-
sem https://ekw.ms.gov.pl/eukw/menu.do. Następne pytanie to pytanie o odpowiedzialność wobec
konsumenta e-usługi wymiaru sprawiedliwości za prawidłowe funkcjonowanie systemu, w tym od-
powiedzialność odszkodowawczą. Na stronie internetowej http://ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje
/zgloszenie/ znajduje się formularz zgłoszeń w przypadku nieprawidłowego działania systemu infor-
matycznego obsługującego Krajowy Rejestr Sądowy, Nowa Księga Wieczysta, Rejestr Zastawów,
Monitor Sądowy i Gospodarczy, Portal e-MS (S24), Elektroniczny dostęp do Sądów Rejestrowych/
Centralnej Informacji/MSiG oraz inny, niemniej jednak nie są dostępne informacje, w jakim czasie
zgłoszenie zostanie rozwiązane i czy udostępnione zostaną konsumentowi elektronicznej usługi wy-
miaru sprawiedliwości odpowiednie dane, które pomogą mu w trakcie postępowania sądowego np.
uprawdopodobnić przyczynę niezachowania terminu do dokonania czynności procesowej.
5.5. Portal Informacyjny Sądów Powszechnych
Portal Informacyjny stanowi medium, za pośrednictwem którego uczestnik postępowania albo upraw-
niony lub upoważniony na mocy przepisów szczególnych podmiot może uzyskać informację o sprawie.
Strategicznym celem wdrożenia Portalu Informacyjnego jest poprawa dostępu obywateli do wymia-
ru sprawiedliwości oraz usprawnienie załatwiania spraw przez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań
technologicznych usprawniających przepływ informacji i dostęp do danych sprawy, a w konsekwencji
bieżące wsparcie funkcjonowania jednostek organizacyjnych wymiaru sprawiedliwości.
Zarówno w przypadku Portalu Orzeczeń, jak i Portalu Informacyjnego informacja udostęp-
niana przez usługodawcę, tj. Ministerstwo Sprawiedliwości jako dostawę systemu teleinfor-
matycznego oraz sądy powszechne jako dostawcę treści, jest bardzo uboga. Na obu stronach
brakuje informacji na temat zasad korzystania z systemu, przystępnego opisania sposobu reje-
stracji w przypadku Portalu Informacyjnego (jest wyłącznie zamieszczony regulamin). Nie zo-
stały również zamieszczone informacje na temat procedury reklamacyjnej. W przypadku Portalu
Informacyjnego dopiero po zalogowaniu można zgłosić błąd techniczny, jednakże formatka
umożliwia wyłącznie jednostronną komunikację, tzn. wysłanie samego zgłoszenia bez uzyska-
nia zwrotnej informacji o sposobie jego załatwienia. Strony Portalu Informacyjnego oraz Portalu
Orzeczeń wymagają dodania tych informacji, aby w efekcie stały się bardziej przyjazne dla
użytkownika – konsumenta e-usług publicznych.
6. Wnioski końcowe
Od kilku lat uruchamianych jest coraz więcej elektronicznych usług wymiaru sprawiedliwości, co
niewątpliwie należy uznać za pozytywną tendencję. Część z nich ma wymiar w pełni transakcyjny,
część jedynie statyczny (informacyjny).
Po dokonaniu analizy najważniejszych elektronicznych usług wymiaru sprawiedliwości nasuwają
się następujące wnioski. Po pierwsze, konsument tych usług ma utrudniony dostęp do informacji
o treści obowiązujących aktów prawnych, którymi te usługi są regulowane, o sądach i postępowaniu
sądowym. Należy odwiedzić wiele stron internetowych, żeby znaleźć pożądaną informację. Brak jed-
rzystaniu wzorca uchwały zmieniającej umowę spółki udostępnionego w systemie teleinformatycznym.
72 Zob. https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web
98