Page 89 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 89

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

4. Obowiązki informacyjne dotyczące elektronicznych usług
   wymiaru sprawiedliwości - przykłady

Na sądach powszechnych świadczących spoczywają liczne obowiązki związane z koniecznością
zapewnienia wysokiej jakości oraz dostępności świadczonych usług elektronicznych. Oczywiście
obowiązki określone w ustawie o prawach konsumenta nie znajdą w tym wypadku zastosowa-
nia wprost, aczkolwiek wiele z nich powinno być stosowanych przy świadczeniu elektronicznych
usług publicznych, w tym przede wszystkim obowiązki informacyjne w zakresie dotyczącym poin-
formowania konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o głównych cechach świadczenia z uwzględ-
nieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem, wysokości
opłat obciążających konsumenta z tytułu świadczonych usług, danych identyfikujących podmiot,
funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony oraz mających zna-
czenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.
Ministerstwo Sprawiedliwości oraz sądy powszechne z różnym skutkiem realizują obowiązek in-
formacyjny w obszarze e-usług publicznych świadczonych w ramach elektronicznego postępowa-
nia upominawczego, Elektronicznej Księgi Wieczystej, Krajowego Rejestru Karnego, Krajowego
Rejestru Sądowego i spółek S-24, Portalu Orzeczeń i Portalu Informacyjnego.

4.1. Informacje o strukturze sądów w UE i w Polsce

Zgodnie z Wieloletnim Planem Działania na lata 2014–2018 dotyczący Europejskiej e-Sprawied-
liwości28 Portal „e-Sprawiedliwość29, powinien przekazywać obywatelom, podmiotom gospodar-
czym, osobom wykonującym zawody prawnicze i administracji prawnej informacje ogólne o unij-
nym prawodawstwie i orzecznictwie oraz o ustawodawstwie i orzecznictwie państw członkow-
skich Unii Europejskiej, a także zapewniać dostęp do EUR-Lex i N-Lex. Portal ten powinien być
także sposobem umożliwiania dostępu do konkretnych informacji z dziedziny sprawiedliwości na
szczeblu krajowym, europejskim i międzynarodowym. Europejski Portal „e-Sprawiedliwość” po-
winien także zapewniać jeden punkt dostępu – przez wzajemne połączenia – do informacji znajdu-
jących się w rejestrach krajowych i mających znaczenie dla wymiaru sprawiedliwości, obsługiwa-
nych przez krajowe organy publiczne lub organizacje zawodowe, ułatwiających administrowanie
wymiarem sprawiedliwości i dostęp do niego, o ile w państwach członkowskich istnieją niezbędne
wstępne warunki techniczne i prawne dla takich połączeń30. Zgodnie z pkt 17 Wieloletniego Planu
Działania w celu poprawy wydajności portalu „e-Sprawiedliwość” zostanie przeprowadzony son-
daż potrzeb użytkowników. Należy podjąć także dodatkowe działania mające na celu uczynienie
portalu bardziej przystępnym dla użytkowników. Natomiast jeżeli chodzi o informacyjną zawar-
tość portalu, ktokolwiek jej dostarcza (w tym zwłaszcza państwa członkowskie i Komisja), odpo-

  28 2014/C 182/02.
  29 Dostępny pod adresem: https://e-justice.europa.eu/home.do?action=home&plang=pl.
  30 W następstwie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/17/UE z dnia 13 czerwca 2012 r. zmie-
niającej dyrektywę Rady 89/666/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/56/WE i 2009/101/WE
w zakresie integracji rejestrów centralnych, rejestrów handlowych i rejestrów spółek (Tekst mający znaczenie dla EOG;
Dz. Urz. UE seria L Nr 156 z dnia 16 czerwca 2012, s. 1), trwa obecnie tworzenie systemu integrującego rejestry dzia-
łalności gospodarczej na szczeblu UE. System ten jest znany jako system integracji rejestrów przedsiębiorstw (Business
Registers Interconnection System, BRIS). Po uruchomieniu system BRIS będzie pełnił następujące funkcje: zapewni
dostęp do informacji na temat przedsiębiorstw wpisanych do rejestrów w państwach członkowskich na szczeblu UE
oraz po raz pierwszy umożliwi elektroniczną łączność pomiędzy wszystkimi rejestrami działalności gospodarczej w UE.
System umożliwi wymianę informacji dotyczących zagranicznych oddziałów i transgranicznego łączenia spółek. Dzięki
BRIS obywatele, przedsiębiorstwa i organy krajowe będą w stanie wyszukiwać, za pośrednictwem portalu „e-Sprawied-
liwość”, informacje przekazywane przez przedsiębiorstwa do rejestrów krajowych. Nowy system usprawni również
łączność pomiędzy rejestrami, umożliwiając im wymianę między sobą wiarygodnych informacji na temat wpisanych do
nich podmiotów. System BRIS powinien zostać uruchomiony do 8 czerwca 2017 r.; zob. https://e-justice.europa.eu/con-
tent_business_registers_at_european_level-105--maximize-pl.do.

                                                                                89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94