Page 92 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 92

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

   Dopiero z dniem 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie przepis ustawy o ogłaszaniu aktów praw-
nych, który stanowi, że „Marszałek Sejmu ogłasza tekst jednolity ustawy nie rzadziej niż raz na
12 miesięcy, jeżeli była ona nowelizowana. Ustawa może określić termin ogłoszenia tekstu jedno-
litego”. Niestety przykład kpc pokazuje, że w ciągu 12 miesięcy ustawa może podlegać kilkunasto-
krotnym nowelizacjom, wobec czego tworzenie tekstu jednolitego ustawy tyko raz na 12 miesięcy,
a nie po każdej jego nowelizacji, nie poprawi sytuacji podmiotu poszukującego aktualnego tekstu
prawnego na oficjalnych stronach internetowych, w oficjalnym dzienniku urzędowym, jakim jest
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej dostępny pod adresem http://www.dziennikustaw.gov.
pl/. Co więcej, podana strona internetowa nawet nie wskazuje, że dany akt prawny podlegał no-
welizacjom, ponieważ ma ona charakter bezpłatnego rejestru, a nie narzędzia, za pomocą którego
w łatwy sposób dochodzi się do aktualnej treści obowiązującego aktu prawnego.

   Tymczasem projektodawca nowelizacji ustawy o ogłaszaniu aktów prawnych, wchodzącej w życie
dnia 1 stycznia 2016 r., wskazał, że częstsze niż dotychczas ogłaszanie tekstów jednolitych aktów
pozwoli na łatwiejszy dostęp obywateli do ich pełnych tekstów mających walor autentyczności –
w przeciwieństwie do tekstów ujednoliconych. Zatem wprowadzenie elektronicznych dzienników
urzędowych w żadnym wypadku nie pociągnie za sobą rezygnacji z ogłaszania tekstów jednolitych
aktów normatywnych. Tekst jednolity charakteryzuje się tym, że został on ogłoszony przez upo-
ważniony do tego organ i uwzględnia wszystkie zmiany o charakterze redakcyjnym, jakie w nim
zaszły od momentu ogłoszenia (nie wyraża on samoistnych norm). Zatem tekst jednolity cieszy się
domniemaniem prawidłowości i stanowi wyłączny punkt odniesienia do stosowania aktu. Powyż-
sze oznacza, że w stosunku do tekstu ujednoliconego takie domniemanie nie występuje. Kształt,
w jakim ogłoszono tekst jednolity, nadał mu prawodawca i to prawodawca ponosi odpowiedzial-
ność za ewentualne błędy w tym tekście. Natomiast za błędy w tekście ujednoliconym prawodaw-
ca odpowiedzialności nie ponosi. W konsekwencji znaczna różnica między tekstem jednolitym
a ujednoliconym nie pozostaje bez znaczenia dla sytuacji prawnej obywateli42.

   Obecne brzmienie art. 16 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych jest następujące: „Jeżeli
liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana
i posługiwanie się tekstem ustawy może być istotnie utrudnione, Marszałek Sejmu ogłasza tekst
jednolity ustawy. Ustawa może określić termin ogłoszenia tekstu jednolitego”. Kodeks postępo-
wania cywilnego doczekał się pierwszego – i jak na razie jedynego – tekstu jednolitego po 50-ciu
latach od uchwalenia tego aktu prawnego.

   Z kolei inna bezpłatna baza aktów prawnych – Internetowy System Aktów Prawnych, dostępna
pod adresem http://isap.sejm.gov.pl/, zawiera teksty ujednolicone (nie – jednolite) aktów praw-
nych opublikowanych w wydawnictwach urzędowych: Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Pol-
skiej oraz Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Informacje zawarte
w bazie mają więc walor jedynie informacyjny i pomocniczy. Zgodnie z komunikatem podanym
na wskazanej stronie internetowej Kancelaria Sejmu dokłada wszelkich starań, aby informacje
z bazy ISAP zamieszczane były niezwłocznie po ich opublikowaniu w postaci elektronicznej, żeby
były rzetelne i kompletne. Nie może jednak ponosić odpowiedzialności za skutki działań podję-
tych w oparciu o informacje publikowane w ISAP w sieci Internet. ISAP nie jest źródłem prawa,
a elektroniczna wersja tekstów ujednoliconych ustaw opracowywanych w Kancelarii Sejmu może
być dla użytkowników jedynie materiałem informacyjnym i pomocniczym. Takie same zasady
obowiązują przy korzystaniu z komercyjnych baz aktów prawnych.

   Podsumowując tą część opracowania wskazać należy, że w XXI w. w Polsce konsument usług
publicznych, nie tylko elektronicznych, nie posiada darmowego dostępu do urzędowej informacji
o aktualnej treści obowiązujących aktów prawnych. Tymczasem akty prawne stanowią swoisty
regulamin korzystania z elektronicznych usług wymiaru sprawiedliwości.

  42 Zob. Uzasadnienie Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, druk sejmowy Sejmu VI kadencji nr 3673, s. 5.

                                                                                92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97