Page 112 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 112

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

                                                         Szymon Słotwiński

                                                                                       Uniwersytet Szczeciński

Konsumencki obrót energią elektryczną
– kilka słów o „najsłabszym” uczestniku rynku
energetycznego i jego ochronie

1. Wstęp
Rozpocząć należy od twierdzenia o dosyć pesymistycznym ładunku, które jednak z punktu wi-
dzenia ekonomicznych reguł rządzących jakimkolwiek obrotem gospodarczym, wydaje się być
wysoce uzasadnione. Zawsze na rynku będzie występować kategoria podmiotów będących z róż-
nych względów stroną słabszą w stosunkach ze swoim kontrahentem. Natomiast słabość tę należy
upatrywać w niemożliwości wpływania na kształtowanie stosunków w takim zakresie w jakim fun-
damentalna dla prawa cywilnego zasada równości stron by nakazywała. Z jednej strony z powodu
nikłej siły negocjacyjnej tych podmiotów, a z drugiej przez brak doświadczenia i specjalistycznej
wiedzy niezbędnej do aktywnego działania na tym rynku. Z tych względów system prawny stara
się korygować wspomniane mankamenty dążąc do zrównoważenia pozycji obu stron stosunku
prawnego. Mechanizm ten na obszarze cywilistyki przyjął model ochrony konsumenta, a więc
podmiotu, który z zasady nie może liczyć na równa grę rynkową ze strony swojego profesjonalne-
go kontrahenta. Na marginesie można wspomnieć, że tendencja ochrony tego podmiotu ma wszak-
że ponadeuropejski wymiar. Można jednak zauważyć dynamiczną ekspansję ustanowionej w ten
sposób ochrony słabszego podmiotu w jego relacjach z przedsiębiorcą na inne dziedziny prawa,
w których pojawia się pierwiastek prywatnoprawny. Obserwując działania podejmowane przez
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
można wywnioskować, że dokonano już transpozycji tych środków ochronnych na obszar sektora
energetycznego. Oba organy regulacyjne bacznie czuwają nad poszerzaniem świadomości oraz

   Zob. A. Tischner, Model przeciętnego konsumenta w prawie europejskim, KPP 2006, Nr 1, s. 201.
                                                                               112
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117