Page 35 - KONSUMENT WOBEC WYZWAN WSPOLCZESNOSCI
P. 35

Konsument wobec wyzwań współczesności. Aspekty prawa materialnego i procesowego

posługiwaniem się formularzem lub wzorcem, zawieraniem umów obejmujących pakiet umów
bądź świadczeń (umowa o imprezę turystyczną, timeshare), wreszcie z uwagi na przedmiot świad-
czenia (sprzedaż konsumencka, kredyt konsumencki, timeshare)36. Wyodrębnienie umów konsu-
menckich w prawie europejskim wedle kryterium funkcji ekonomicznej, a nie konstrukcji prawnej,
czy świadczenia charakterystycznego, stanowi więc odejście od typowego dla tradycyjnej cywi-
listyki, typologicznego ujęcia umów. Takie wyodrębnienie powoduje nie tylko znaczne trudności
w rozumieniu zakresu oddziaływania dyrektyw, ale także trudności we wpasowaniu umów w nich
uregulowanych w system prawa cywilnego, w szczególności ich inkorporację do istniejących ko-
deksów37. Umowy konsumenckie nie są bowiem często określonym typem umowy, lecz obejmują
sobą fragmenty różnych typów umów, często w ramach tzw. pakietów umów38.

3. Charakterystyka umów konsumenckich

Oprócz kryteriów pozwalających na zakwalifikowanie umowy jako konsumenckiej, opisanych
w pkt 2, warto wskazać na pewne wspólne cechy tych umów, które w pewnym sensie stanowią
swoiste superfluum w tradycyjnej dogmatyce prawa zobowiązań39. I tak w przypadku umów kon-
sumenckich dochodzi do istotnego ograniczenia zasady pacta servanda sunt; ograniczenia zasady
swobody kontraktowania (autonomii woli) przez ochronne, ale też wymuszające swoje zastosowa-
nie liczne przepisy semiimperatywne, zakaz zamieszczania w umowach klauzul uznanych za abu-
zywne, wreszcie unormowania prawa prywatnego międzynarodowego, które ograniczają wybór
prawa oraz wprowadzają korzystne rozwiązania dotyczące jurysdykcji dla dochodzenia roszczeń
wynikających z tych umów; nadanie istotnej rangi fazie przedkontraktowej wzmocnionej odpo-
wiedzialnością za naruszenie obowiązków przedkontraktowych; rozbudowane sankcje za naru-
szenie kontraktu przez przedsiębiorcę, jednak z istotnym ograniczeniem sankcji nieważności; inną
funkcją formy czynności prawnej, pełniącą przede wszystkim rolę informacyjną, zapewniającą
transparentność transakcji z akcentem na obowiązek doręczenia konsumentowi nośnika informacji
dokumentującego czynność; inne – nowe kryteria typizacji umów konsumenckich, takie jak kryte-
rium ekonomiczne (funkcji gospodarczej), kryterium miejsca zawarcia umowy czy kryterium in-
nych zagrożeń związanych z jej zawarciem; ograniczenie zasady względności umów40. Większość
z tych zagadnień będzie przedmiotem poniższych rozważań.

3.1. Ograniczenie zasady pacta servanda sunt

We współczesnym prawie europejskim w odniesieniu do obrotu konsumenckiego na plan pierwszy
wysuwa się liberalizacja zasady pacta servanda sunt41. Owa liberalizacja dotyczy przede wszyst-
kim możliwości łatwego zerwania węzła obligacyjnego w ramach tempus ad deliberandum (tzw.
cooling off period – czas na zastanowienie się), tj. w krótkim czasie, najczęściej w okresie 14 dni
po zawarciu umowy42.

  36 E. Łętowska, Prawo europejskie…, s. 201 i n.; B. Gnela, op.cit., s. 150-156.
  37 Ibidem, s. 203.
  38 Przykładowo kredyt konsumencki czy konsumencka sprzedaż nie są podmiotowo wyodrębnionym podtypem kredy-
tu czy sprzedaży, ale obejmują sobą fragmenty najmu, leasingu, pożyczki, umowy kredytowej sensu stricto (w wypadku
kredytu), sprzedaży, umowy o dzieło, umów do zlecenia podobnych (przy sprzedaży konsumenckiej). Ibidem, s. 203.
Por. E. Bagińska, op.cit., s. 18.
  39 Zob. szerzej E. Łętowska , w: System Prawa Prywatnego, tom 5, Prawo zobowiązań - cześć ogólna, red. E. Łętow-
ska, Warszawa 2006, s. 50-55.
  40 Do wyłączenia zasady inter partes dochodzi w przypadku odpowiedzialności za produkt oraz przy odpowiedzialno-
ści za niezgodność towaru z umową. Z uwagi na szczegółowość problematyki zagadnienie względności umów konsu-
menckich zostanie w tym opracowaniu pominięte. Zob. szerzej E. Łętowska, Prawo europejskie…, s. 205.
  41 E. Łętowska, Prawo europejskie…, s. 204.
  42 Ibidem.

                                                                                35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40