Page 5 - Literatura w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej
P. 5

Tę część seminarium zamknęło wystąpienie   tkania była interpretacja opowiadania Edgara
        prof. dra hab. Pawła Próchniaka z Uniwersytetu   Kereta „Dżem”.
        Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zatytuło-    O konieczności przystosowania tekstów lite-
        wane Po stronie wiersza (w sieci). Słuchacze mieli   rackich  do  kompetencji  komunikacyjnych  ob-
        okazję zapoznać się z inicjatywą Komitetu Nauk   cokrajowców przekonywała dr Wioletta Hajduk-
        o Literaturze PAN. Strony Poezji to multimedial-  -Gawron z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
        ny projekt prezentujący sylwetki oraz twórczość   podczas warsztatów zatytułowanych Adaptacja
        współczesnych polskich poetów. Przejrzysta for-  tekstów literackich na potrzeby nauczania języ-
        muła witryny internetowej znajduje zastosowanie   ka polskiego jako obcego. Uczestnicy spotkania
        w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej,   mieli okazję poznać różne sposoby adaptowania
        zachęca do korzystania z niej nie tylko uczniów   tekstów literackich oraz wypróbować je w prak-
        polskich  szkół  czy  obcokrajowców  chcących   tyce. Okazało się, że wybór stopnia oraz sposo-
        obcować z polską liryką, ale również tych, którzy   bu dostosowania utworów (sensu stricte, sensu
        szukają poezji obecnej w przestrzeni wirtualnej.  largo) nie tylko wynika ze strategii metodycznej
           Uczestnicy  seminarium  mogli  również  wziąć   obranej przez nauczyciela lub autora podręczni-
        udział w warsztatach prowadzonych przez na-  ka, ale przede wszystkim wpływa na motywację
        uczycieli  języka  polskiego  oraz  lektorów języka   uczniów.
        polskiego jako obcego. Wszystkie spotkania łą-  Wspólnym mianownikiem spotkań w ramach
        czył  namysł  nad  miejscem  oraz  rolą  tekstu  lite-  seminarium był namysł  nad miejscem oraz rolą
        rackiego w kształceniu kompetencji językowych   literatury w dydaktyce i glottodydaktyce poloni-
        i kulturowych.                              stycznej. Bez względu na różnice między uczniami
           Warsztaty Mówić o rzeczach ważnych – po-  związane z ich pochodzeniem czy stopniem zna-
        między  literaturą  a  lekcją  prowadzone przez   jomości języka tekst literacki może być zarówno
        dr Wiolę Próchniak z Katolickiego Uniwersytetu   początkiem przygody z językiem, jak i ambitnym
        Lubelskiego stanowiły autorską prezentację pod-  celem  edukacji.  Spotkanie  z  literaturą  wydaje
        ręcznika do nauki języka polskiego dla Polonii.   się trudne do przecenienia nie tylko z metodycz-
        Propozycję niezwykle atrakcyjnej formuły pracy   nego  punktu  widzenia.  Zetknięcie  z  (nie)obcą
        z tekstem literackim można uznać za uniwersalną   kulturą, możliwe dzięki literaturze, rodzi przecież
        i adaptować ją do konkretnych lekcji polskiego.  pytania, które mimo niepoprawnych konstrukcji,
           Dr Barbara Morcinek-Abramczyk z Uniwersyte-  dotykają tego, co wykracza poza edukację.
        tu Śląskiego w Katowicach podczas warsztatów
        Recepcja pragmatyczna, czyli literatura polska
        w nauczaniu japońskich studentów wskazywała
        istotną rolę kontekstu kulturowego w interpretacji           Wioletta Hajduk-Gawron
        tekstów  poetyckich.  Uczestnicy  warsztatów  za-           Małgorzata Wójcik-Dudek
        poznali się z metodami oswajania efektu obco-
        ści, które przybliżają japońskim i polskim czytelni-
        kom tak hermetyczne teksty jak Pan Tadeusz czy
        tanka autorstwa Hirohito.
           Dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek z Katedry
        Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersy-
        tetu  Śląskiego  poświęciła  warsztaty  tematowi
        Obcy  w  szkolnym  kanonie  literackim.  Studium
        przypadku.  Te  zajęcia  skłaniały  przede  wszyst-
        kim do refl eksji, co Obcy wnosi do naszego życia
        i jak Obcy nas widzi. Podsumowaniem tego spo-


                                                  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10