Page 10 - Literatura w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej
P. 10
Wiola Próchniak
(violape@kul.pl)
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa; wykładowca
w Szkole Języka i Kultury Polskiej KUL; koordynator programu językowego w Szkole
Letniej Języka i Kultury Polskiej KUL (1993-2012); od 1997 r. członek Stowarzyszenia
Bristol Krajowych i Zagranicznych Nauczycieli Języka Polskiego jako Obcego; sty-
pendystka Fundacji Kościuszkowskiej i profesor wizytujący na Indiana University
(2007-09); kierownik i wykładowca Studiów podyplomowych w zakresie naucza-
nia języka polskiego jako obcego/drugiego i kultury polskiej (edycja: Chicago
2012-15); zajmuje się nauczaniem formalnych aspektów języka w kontekście zło-
żonych relacji łączących język i kulturę – zwłaszcza w jej literackiej formie; autor-
ka skryptów do nauki języka polskiego (od A1 po C1), a także materiałów dla
polskich szkół sobotnich w USA, m.in. Literatura polska 20. i 21. wieku. Teksty i ćwi-
czenia (2014), Literatura polska 19. wieku. Teksty i ćwiczenia (2015), Literatura pol-
ska epok dawnych. Teksty i ćwiczenia (2016); opublikowała artykuły poświęco-
ne wykorzystaniu tekstów literackich w glottodydaktyce na różnych poziomach
zaawansowania językowego oraz książkę Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu
języka polskiego jako obcego (Lublin 2012); członek Zespołu Autorów Zadań
i Egzaminatorów oraz egzaminator Państwowej Komisji do spraw Poświadczania
Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.
15