Page 4 - Literatura w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej
P. 4

Seminarium


        Literatura w dydaktyce


        i glottodydaktyce polonistycznej



        Uniwersytet Śląski w Katowicach, 16 marca 2017


           16 marca 2017 roku na Uniwersytecie Śląskim   powinien dawać szansę na kontakt z poznawa-
        w Katowicach odbyło się seminarium Literatura   ną kulturą oraz budzić emocje niezbędne prze-
        w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej zor-  cież w motywowaniu do uczenia się języka.
        ganizowane przez Katedrę Międzynarodowych      Powyższe zagadnienia zostały zasygnalizowa-
        Studiów Polskich, Katedrę Dydaktyki Języka i Li-  ne  przez  dra  hab.  prof.  UŚ  Romualda  Cudaka
        teratury Polskiej oraz Szkołę Języka i Kultury Pol-  z  Katedry  Międzynarodowych  Studiów  Polskich
        skiej. To już trzecie spotkanie z cyklu seminariów   UŚ i prof. dr hab. Ewę Jaskółową z Katedry Dy-
        metodycznych  podejmujących  zagadnienia    daktyki Języka i Literatury Polskiej UŚ. Wystąpienie
        związane z dydaktyką języka polskiego. Wcze-  Romualda Cudaka miało charakter programowy
        śniejsze poświęcono edukacji medialnej oraz roli   i  zawierało  tezy  opowiadające  się  za  rozróżnie-
        fi lmu w nauczaniu języka polskiego. Tegoroczne   niem glottodydaktyki polonistycznej i edukacji
        seminarium było adresowane przede wszystkim   polonistycznej  cudzoziemców.  U  podstaw  tego
        do nauczycieli języka polskiego, lektorów języka   podziału leży między innymi postrzeganie tekstu li-
        polskiego jako obcego, a także do studentów   terackiego. W przypadku pierwszej dyscypliny lek-
        fi lologii polskiej.                         tura  traktowana  jest  jako  narzędzie  kształtujące
           Obrady otworzyła dr hab. prof. UŚ Magdalena   kompetencję  językową,  podczas  gdy  edukacja
        Pastuchowa, prodziekan ds. Promocji i Współpracy   polonistyczna  cudzoziemców  przypisuje  tekstowi
        z Otoczeniem, a całą sesję prowadziła prof. dr hab.   literackiemu  kształcenie  kompetencji  kognityw-
        Jolanta Tambor, dyrektor Szkoły Języka i Kultury Pol-  nej,  gdyż  stanowi  on  przedmiot  nauczania  oraz
        skiej oraz pełnomocnik Rektora ds. Studentów Za-  sposób poznania świata i wyrażania myśli. Z kolei
        granicznych w Uniwersytecie Śląskim.        Ewa  Jaskółowa  zaprezentowała  różne  strategie
           Obcowanie  z  literaturą  oznacza  gotowość   metodyczne w odniesieniu do tego samego tek-
        na  spotkanie  i  dialog.  Trudno  wyobrazić  sobie   stu poetyckiego, uzależniając je od kompetencji
        lepszą  sytuację  dydaktyczną,  w  której  jedno-  językowych jego odbiorców.
        cześnie byłoby możliwe zbliżenie się do Innego,   O  konkretnych  działaniach  metodycznych
        emocjonalne zaangażowanie czy w końcu naj-  wokół  tekstów  zaliczanych  do  literatury  osob-
        bardziej wymierne efekty kontaktu z tekstem wy-  nej mówiła prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-
        nikające z poznawczej funkcji literatury. Okazuje   -Szamburska z Uniwersytetu Śląskiego w Katowi-
        się więc, że wybór tekstu literackiego obecnego   cach.  W  wystąpieniu  Kształcenie  kompetencji
        na lekcji adresowanej zarówno do uczniów, dla   tekstotwórczej przez literaturę (dla dzieci) zapre-
        których  polski  jest  pierwszym  językiem,  jak  i  dla   zentowała metody pracy z konkretnymi utwo-
        obcokrajowców,  musi  uwzględniać  nie  tylko   rami i gatunkami literatury dziecięcej, których
        kompetencje  komunikacyjne  czytelników,  ale   celem  jest  kształcenie  umiejętności  tworzenia
        podyktowany troską o ich wszechstronny rozwój   tekstów mówionych i pisanych.


                                                  4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9