Page 4 - Literatura w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej
P. 4
Seminarium
Literatura w dydaktyce
i glottodydaktyce polonistycznej
Uniwersytet Śląski w Katowicach, 16 marca 2017
16 marca 2017 roku na Uniwersytecie Śląskim powinien dawać szansę na kontakt z poznawa-
w Katowicach odbyło się seminarium Literatura ną kulturą oraz budzić emocje niezbędne prze-
w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej zor- cież w motywowaniu do uczenia się języka.
ganizowane przez Katedrę Międzynarodowych Powyższe zagadnienia zostały zasygnalizowa-
Studiów Polskich, Katedrę Dydaktyki Języka i Li- ne przez dra hab. prof. UŚ Romualda Cudaka
teratury Polskiej oraz Szkołę Języka i Kultury Pol- z Katedry Międzynarodowych Studiów Polskich
skiej. To już trzecie spotkanie z cyklu seminariów UŚ i prof. dr hab. Ewę Jaskółową z Katedry Dy-
metodycznych podejmujących zagadnienia daktyki Języka i Literatury Polskiej UŚ. Wystąpienie
związane z dydaktyką języka polskiego. Wcze- Romualda Cudaka miało charakter programowy
śniejsze poświęcono edukacji medialnej oraz roli i zawierało tezy opowiadające się za rozróżnie-
fi lmu w nauczaniu języka polskiego. Tegoroczne niem glottodydaktyki polonistycznej i edukacji
seminarium było adresowane przede wszystkim polonistycznej cudzoziemców. U podstaw tego
do nauczycieli języka polskiego, lektorów języka podziału leży między innymi postrzeganie tekstu li-
polskiego jako obcego, a także do studentów terackiego. W przypadku pierwszej dyscypliny lek-
fi lologii polskiej. tura traktowana jest jako narzędzie kształtujące
Obrady otworzyła dr hab. prof. UŚ Magdalena kompetencję językową, podczas gdy edukacja
Pastuchowa, prodziekan ds. Promocji i Współpracy polonistyczna cudzoziemców przypisuje tekstowi
z Otoczeniem, a całą sesję prowadziła prof. dr hab. literackiemu kształcenie kompetencji kognityw-
Jolanta Tambor, dyrektor Szkoły Języka i Kultury Pol- nej, gdyż stanowi on przedmiot nauczania oraz
skiej oraz pełnomocnik Rektora ds. Studentów Za- sposób poznania świata i wyrażania myśli. Z kolei
granicznych w Uniwersytecie Śląskim. Ewa Jaskółowa zaprezentowała różne strategie
Obcowanie z literaturą oznacza gotowość metodyczne w odniesieniu do tego samego tek-
na spotkanie i dialog. Trudno wyobrazić sobie stu poetyckiego, uzależniając je od kompetencji
lepszą sytuację dydaktyczną, w której jedno- językowych jego odbiorców.
cześnie byłoby możliwe zbliżenie się do Innego, O konkretnych działaniach metodycznych
emocjonalne zaangażowanie czy w końcu naj- wokół tekstów zaliczanych do literatury osob-
bardziej wymierne efekty kontaktu z tekstem wy- nej mówiła prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-
nikające z poznawczej funkcji literatury. Okazuje -Szamburska z Uniwersytetu Śląskiego w Katowi-
się więc, że wybór tekstu literackiego obecnego cach. W wystąpieniu Kształcenie kompetencji
na lekcji adresowanej zarówno do uczniów, dla tekstotwórczej przez literaturę (dla dzieci) zapre-
których polski jest pierwszym językiem, jak i dla zentowała metody pracy z konkretnymi utwo-
obcokrajowców, musi uwzględniać nie tylko rami i gatunkami literatury dziecięcej, których
kompetencje komunikacyjne czytelników, ale celem jest kształcenie umiejętności tworzenia
podyktowany troską o ich wszechstronny rozwój tekstów mówionych i pisanych.
4