Page 47 - TST Conference 2018
P. 47

18th International ConferenceInternational Conference
       18th



                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                         autonomous ship, responsibility, safety, security, law


                                       1
                                                     2
                PIETRZYKOWSKI Zbigniew , MALUJDA Rafał

                               AUTONOMOUS SHIP - RESPONSIBILITY ISSUES

                Research on autonomous cars, aircraft and vessels is presently underway in many research centres.
                The work is enhanced by two factors: growing interest of future users and new technologies that
                make constructing autonomous vehicles possible. One of the problems to be solved in this context is
                to establish a party or parties responsible for undesired events that may hinder the execution of the
                transport task, but fi rst and foremost, create safety risks for the personnel, ship, cargo and environment.
                The authors look into the stages of a transport task and identify areas calling for legislative measures
                addressing safety, security responsibility.


                      STATEK AUTONOMICZNY - PROBLEM ODPOWIEDZIALNOŚCI

                Prace nad autonomicznymi pojazdami – samochodami, samolotami i statkami morskimi – prowadzo-
                ne są obecnie w wielu ośrodkach badawczych. Sprzyja im rosnące zainteresowanie nimi przyszłych
                użytkowników oraz dostępność nowych technologii pozwalających budować takie jednostki. Jednym
                z problemów wymagających rozwiązania jest ustalenie odpowiedzialności za zdarzenia pociągające za
                sobą zagrożenia dla realizacji zadania transportowego w zakresie bezpieczeństwa statku, ludzi,  ładunku
                i środowiska. Rozpatrzono etapy zadania transportowego oraz zidentyfi kowano  obszary wymagające
                regulacji prawnych co do bezpieczeństwa (safety) i ochrony (security) oraz odpowiedzialności  w tym
                zakresie.




















                1   Maritime University od Szczecin, Faculty of Navigation, Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin, Poland;
                 E) z.pietrzykowski@am.szczecin.pl
                2   Maritime University of Szczecin, Centre for Maritime Technology Transfer, Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin, Poland;
                 E) r.malujda@am.szczecin.pl
                                                   83








                                                  47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52