Page 47 - TST Conference 2018
P. 47
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
autonomous ship, responsibility, safety, security, law
1
2
PIETRZYKOWSKI Zbigniew , MALUJDA Rafał
AUTONOMOUS SHIP - RESPONSIBILITY ISSUES
Research on autonomous cars, aircraft and vessels is presently underway in many research centres.
The work is enhanced by two factors: growing interest of future users and new technologies that
make constructing autonomous vehicles possible. One of the problems to be solved in this context is
to establish a party or parties responsible for undesired events that may hinder the execution of the
transport task, but fi rst and foremost, create safety risks for the personnel, ship, cargo and environment.
The authors look into the stages of a transport task and identify areas calling for legislative measures
addressing safety, security responsibility.
STATEK AUTONOMICZNY - PROBLEM ODPOWIEDZIALNOŚCI
Prace nad autonomicznymi pojazdami – samochodami, samolotami i statkami morskimi – prowadzo-
ne są obecnie w wielu ośrodkach badawczych. Sprzyja im rosnące zainteresowanie nimi przyszłych
użytkowników oraz dostępność nowych technologii pozwalających budować takie jednostki. Jednym
z problemów wymagających rozwiązania jest ustalenie odpowiedzialności za zdarzenia pociągające za
sobą zagrożenia dla realizacji zadania transportowego w zakresie bezpieczeństwa statku, ludzi, ładunku
i środowiska. Rozpatrzono etapy zadania transportowego oraz zidentyfi kowano obszary wymagające
regulacji prawnych co do bezpieczeństwa (safety) i ochrony (security) oraz odpowiedzialności w tym
zakresie.
1 Maritime University od Szczecin, Faculty of Navigation, Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin, Poland;
E) z.pietrzykowski@am.szczecin.pl
2 Maritime University of Szczecin, Centre for Maritime Technology Transfer, Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin, Poland;
E) r.malujda@am.szczecin.pl
83
47