Page 43 - TST Conference 2018
P. 43
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
railway, safety, security, communication, control command, signalling
PAWLIK Marek
1
APPLICATION OF THE SAFETY AND SECURITY IMPACT REFERENCE
MODEL FOR COMMUNICATION BASED TRAIN CONTROL AND
MANAGEMENT SYSTEMS
Paper is dedicated to the application of the communication based train control and management
enhanced safety and security impact reference model (e-SSIRM model), which was defi ned by author
and presented during Transport Systems Telematics TST’2017 conference. Defi ned model covers safety,
security and cybersecurity aspects which should be taken into account in case of different systems based
on communication between track-side and on-board equipment. Paper covers presentation of the model,
analyse of its applicability and examples of application. Applicability analyses are based on functional
10-by-10 railway transport safety matrix based on legal statements regarding technical and operational
safety complemented with security and cybersecurity requirements. Examples of application are based
on existing and planned solutions chosen in a way which allows presentation of potential of the e-SSIRM
model.
STOSOWANIE REFERENCYJNEGO MODELU BEZPIECZEŃSTWA
I ZABEZPIECZENIA DLA SYSTEMÓW STEROWANIA I ZARZĄDZANIA
OPARTYCH NA ŁĄCZNOŚCI
Artykuł poświęcony jest stosowaniu rozbudowanego referencyjnego modelu bezpieczeństwa i zabez-
pieczenia dla systemów sterowania i zarządzania opartych na łączności (modelu e-SSIRM), który zo-
stał zdefi niowany przez autora i zaprezentowany podczas konferencji Transport Systems Telematics
TST’2017. Zdefi niowany model obejmuje kwestie bezpieczeństwa, zabezpieczenia oraz cyberbezpie-
czeństwa, które powinny być brane pod uwagę w przypadku różnych systemów opartych na łączności
pomiędzy urządzeniami instalowanymi w torach i urządzeniami instalowanymi na pojazdach. Artykuł
obejmuje krótką prezentację modelu, analizę jego stosowalności oraz przykłady zastosowania. Analiza
stosowalności oparta jest na matrycy 10x10, przedstawiającej funkcje bezpieczeństwa transportu ko-
lejowego, opartej na zapisach prawnych dotyczących bezpieczeństwa technicznego i bezpieczeństwa
eksploatacji oraz wymaganiach w zakresie zabezpieczenia i cyberbezpieczeństwa. Przykłady zastoso-
wania oparto na istniejących i planowanych rozwiązaniach i dobrano tak, aby pokazać potencjał modelu
e-SSIRM.
1 Railway Research Institute, Chlopickiego 50, 04-275 Warsaw, Poland; E) mpawlik@ikolej.pl
82
43