Page 49 - TST Conference 2018
P. 49

18th International ConferenceInternational Conference
       18th


                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18

                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                          automatic identifi cation system, data accuracy, tests

                WAWRUCH Ryszard 1


                       USE OF AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEM AS A SOURCE
                         OF INFORMATION TO AVOID SHIPS’ COLLISIONS AT SEA

                The basic technical means for observation on sea-going vessels, which is a radar with tracking system, is
                characterized by many disadvantages. The basics include: dependence of detection capabilities on hydro
                meteorological conditions, low accuracy of the determination of the motion vector of the opposite ves-
                sel and dependence of this accuracy on the stability of the own ship’s motion, time delay of manoeuvre
                detection and lack of information identifying the opposite vessel. The use of the automatic identifi cation
                system should eliminate or reduce these limitations. This article presents the results of research carried
                out on sea-going vessels to check the accuracy of data transmitted by AIS ship’s equipment and the ac-
                curacy and stability of passing distances calculated on this basis, and to compare this accuracy with the
                accuracy of radar tracking devices.


                 WYKORZYSTANIE SYSTEMU AUTOMATYCZNEJ IDENTYFIKACJI JAKO
                  ŹRÓDŁA INFORMACJI DO UNIKANIA ZDERZEŃ STATKÓW NA MORZU

                Podstawowy środek techniczny służący do obserwacji na statkach morskich, jakim jest radar wyposa-
                żony w układy śledzące, charakteryzuje się wieloma wadami. Do podstawowych należą: uzależnienie
                możliwości detekcyjnych od warunków hydrometeorologicznych, mała dokładność określenia wektora
                ruchu statku przeciwnego i uzależnienie tej dokładności od stabilności ruchu statku własnego, opóź-
                nienie czasowe wykrycia manewru i brak informacji identyfi kującej statek przeciwny. Wykorzystanie
                systemu automatycznej identyfi kacji powinno wyeliminować lub zredukować te ograniczenia. Artykuł
                prezentuje wyniki badań przeprowadzonych na statkach morskich w celu sprawdzenia dokładności da-
                nych transmitowanych przez statkowe urządzenia AIS oraz dokładności i stabilności obliczonej na ich
                postawie wartości odległości mijania, a także porównanie tych dokładności z dokładnością wskazań
                radarowych urządzeń śledzących.














                1   Gdynia Maritime University, Faculty of Navigation, Al. Jana Pawła II 3, 81-345 Gdynia, Poland;
                 E) wawruch@am.gdynia.pl
                                                   100








                                                  49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54