Page 33 - TST Conference 2018
P. 33

18th International ConferenceInternational Conference
       18th



                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                               turnout, vision system, transport, railways

                KISILOWSKI Jerzy , KOWALIK Rafał
                                1
                                              2

                 THE VISION SYSTEM FOR DIAGNOSTICS OF RAILWAY TURNOUT ELEMENTS
                The railway traffi c usually runs on one or two lines that connect with each other through the railway
                turnout. Railway turnout due to its design and purpose belongs to the subassemblies that are part of the
                infrastructure of railways on which there is the highest number of accidents of railway vehicles. Currently,
                in most countries there are high speed railways for which existing solutions have been rebuilt or new
                solutions for railway turnouts have been designed. During the passage, the main elements causing possible
                derailment of the train are the switch point and the crossing. During the passage of the wheel on the switch
                point and on the crossing, forces appear even twice as high as when driving on the track. The approaches
                to railway turnout diagnostics based on the image processing obtained from cameras placed at the points
                of the railway turnout will be presented. The diagnostic system will perform a real-time inspection of the
                condition of the surface of the switch point and crossing and will determine the geometry values of both
                components and perform a comparison with the data contained in the technical standards. The approach
                to railway turnout image processing was divided into three stages, including pre-processing, extraction
                of features and processing of functions obtained, using neural networks, the architecture of which will be
                presented in the work. The proposed method gives quick and real diagnostic results.

                   INNOWACYJNY SYSTEM WIZYJNY DO DIAGNOSTYKI ELEMENTÓW
                                       ROZJAZDU KOLEJOWEGO

                Ruch kolejowy przebiega najczęściej po jednej lub dwóch liniach, które łączą się ze sobą poprzez roz-
                jazd kolejowy. Rozjazd kolejowy ze względu na swoją konstrukcję i przeznaczenie należy do podzespołów
                wchodzących w skład infrastruktury dróg szynowych na których występuje największa liczba wypadków
                pojazdów szynowych. Obecnie w większości krojów funkcjonują koleje szybkich prędkości dla których
                przebudowano istniejące rozwiązania lub zaprojektowano nowe rozwiązania dla rozjazdów kolejowych.
                W trakcie przejazdu głównymi elementami powodującymi ewentualne wykolejanie pociągu są iglica oraz
                krzyżownica. W trakcie przejścia koła na iglicę oraz na krzyżownicę pojawiają się siły nawet dwukrotnie
                większe niż przy jeździe po torze. Przedstawione zostaną podejścia do diagnostyki rozjazdu kolejowego
                oparte na przetwarzaniu obrazu otrzymanego z kamer umieszczonych w punktach rozjazdu kolejowego.
                System diagnostyczny będzie przeprowadzał w czasie rzeczywistym inspekcję bieżącą stanu powierzchni
                iglicy, krzyżownicy oraz wyznaczał będzie wartości geometrii obu elementów składowych i przeprowadzał
                porównanie z danymi zawartymi w normach technicznych. Podejście do przetwarzania obrazu rozjazdu
                kolejowego podzielano na trzy etapy, w tym wstępne przetwarzanie, ekstrakcja cech i przetwarzanie uzy-
                skanych funkcji, wykorzystując sieci neuronowe, których architektura będzie przedstawiona w pracy. Pro-
                ponowana metoda daje szybkie i rzeczywiste wyniki diagnostyczne.


                1   University of Technology and Humanites in Radom, Faculty of Transport, Malczewskiego 29, 26-600 Radom, Poland;
                 E) jkisilow@kisilowscy.waw.pl
                2   Polish Air Force Academy, Faculty of Aeronautics and Aerospace, Dywizjonu 303 35, 08-521 Deblin, Poland; E) r.kowalik@wsosp.pl
                                                   57








                                                  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38