Page 29 - TST Conference 2018
P. 29

18th International ConferenceInternational Conference
       18th



                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                            HVDC, more electric aircraft, transport, aircraft


                SETLAK Lucjan , KOWALIK Rafał
                             1

                 COMPARATIVE ANALYSIS AND SIMULATION OF SELECTED COMPONENTS
                       IN THE FIELD OF INNOVATIVE TECHNOLOGICAL SOLUTIONS
                                     OF THE HVDC POWER SYSTEM

                The subject of the article is the analysis and selected simulations of key components of the HVDC (High
                Voltage Direct Current) system architecture of the modern aircraft according to the MEA/AEA trend.
                Exemplary simulations and practical conclusions formulated on the basis of them have been presented
                for selected components of on-board autonomous power supply systems ASE (EPS, PES) in terms of
                the high voltage 540V DC (± 270V DC) and 350V DC. In view of the above, the main objective of the
                paper is to emphasize the specifi c role of HVDC power systems, implemented on advanced aircraft in
                line with the MEA/AEA concept, both military JSF (Joint Strike Fighter) F-35 and F-22 Raptor of the
                Lockheed Martin aviation company, as well as civil aircraft of the leading aviation corporations (Airbus,
                Boeing) in the fi eld of A-380, A-350 XWB and B-787 aircraft.


                      ANALIZA PORÓWNAWCZA ORAZ SYMULACJA WYBRANYCH
                     KOMPONENTÓW W ZAKRESIE INNOWACYJNYCH ROZWIĄZAŃ
                          TECHNOLOGICZNYCH SYSTEMU ZASILANIA HVDC

                Przedmiotem artykułu jest przeprowadzenie analizy oraz wybranych symulacji kluczowych kompo-
                nentów architektury systemu zasilania wysokiego napięcia prądu stałego HVDC (High Voltage Direct
                Current) współczesnego samolotu zgodnie z trendem MEA/AEA. Przykładowe symulacje oraz sfor-
                mułowane w oparciu o nie wnioski praktyczne zostały przedstawione dla wybranych komponentów
                pokładowych autonomicznych systemów zasilania ASE (EPS, PES) w zakresie wysokich napięć prą-
                du stałego 540V DC (±270V DC) oraz 350V DC. Wobec powyższego, głównym celem referatu jest
                uwydatnienie specyfi cznej roli systemów zasilania HVDC, implementowanych na zaawansowanych
                samolotach zgodnych z koncepcją MEA/AEA, zarówno wojskowych JSF (Joint Strike Fighter) F-35
                oraz F-22 Raptor koncernu lotniczego Lockheed Martin, jak też na samolotach cywilnych czołowych
                koncernów lotniczych (Airbus, Boeing) w zakresie samolotów A-380, A-350 XWB oraz B-787.











                1   Polish Air Force Academy, Faculty of Aeronautics and Aerospace, Dywizjonu 303 35, 08-521 Deblin, Poland;
                 E) {l.setlak,r.kowalik}@wsosp.pl
                                                   90








                                                  29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34