Page 29 - TST Conference 2018
P. 29
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
HVDC, more electric aircraft, transport, aircraft
SETLAK Lucjan , KOWALIK Rafał
1
COMPARATIVE ANALYSIS AND SIMULATION OF SELECTED COMPONENTS
IN THE FIELD OF INNOVATIVE TECHNOLOGICAL SOLUTIONS
OF THE HVDC POWER SYSTEM
The subject of the article is the analysis and selected simulations of key components of the HVDC (High
Voltage Direct Current) system architecture of the modern aircraft according to the MEA/AEA trend.
Exemplary simulations and practical conclusions formulated on the basis of them have been presented
for selected components of on-board autonomous power supply systems ASE (EPS, PES) in terms of
the high voltage 540V DC (± 270V DC) and 350V DC. In view of the above, the main objective of the
paper is to emphasize the specifi c role of HVDC power systems, implemented on advanced aircraft in
line with the MEA/AEA concept, both military JSF (Joint Strike Fighter) F-35 and F-22 Raptor of the
Lockheed Martin aviation company, as well as civil aircraft of the leading aviation corporations (Airbus,
Boeing) in the fi eld of A-380, A-350 XWB and B-787 aircraft.
ANALIZA PORÓWNAWCZA ORAZ SYMULACJA WYBRANYCH
KOMPONENTÓW W ZAKRESIE INNOWACYJNYCH ROZWIĄZAŃ
TECHNOLOGICZNYCH SYSTEMU ZASILANIA HVDC
Przedmiotem artykułu jest przeprowadzenie analizy oraz wybranych symulacji kluczowych kompo-
nentów architektury systemu zasilania wysokiego napięcia prądu stałego HVDC (High Voltage Direct
Current) współczesnego samolotu zgodnie z trendem MEA/AEA. Przykładowe symulacje oraz sfor-
mułowane w oparciu o nie wnioski praktyczne zostały przedstawione dla wybranych komponentów
pokładowych autonomicznych systemów zasilania ASE (EPS, PES) w zakresie wysokich napięć prą-
du stałego 540V DC (±270V DC) oraz 350V DC. Wobec powyższego, głównym celem referatu jest
uwydatnienie specyfi cznej roli systemów zasilania HVDC, implementowanych na zaawansowanych
samolotach zgodnych z koncepcją MEA/AEA, zarówno wojskowych JSF (Joint Strike Fighter) F-35
oraz F-22 Raptor koncernu lotniczego Lockheed Martin, jak też na samolotach cywilnych czołowych
koncernów lotniczych (Airbus, Boeing) w zakresie samolotów A-380, A-350 XWB oraz B-787.
1 Polish Air Force Academy, Faculty of Aeronautics and Aerospace, Dywizjonu 303 35, 08-521 Deblin, Poland;
E) {l.setlak,r.kowalik}@wsosp.pl
90
29