Page 31 - TST Conference 2018
P. 31

18th International ConferenceInternational Conference
       18th



                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                      air traffi c control, merging points, traffi c fl ow management


                KWASIBORSKA Anna , SKORUPSKI Jacek
                                  1

                    ANALYSIS OF THE PROCESS OF MERGING AIR TRAFFIC STREAMS.
                                     CASE STUDY OF TMA WARSAW

                Air traffi c in the terminal area is carried out in accordance with the defi ned procedures, in the case of
                landing aircraft - Standard Arrival Procedures (STAR). Due to the fact that aircraft arrive from different
                directions, and landings take place on one direction of the runway, it is necessary to merge all traffi c
                streams in a single queue for landing. STAR procedures defi ne merging points. Current traffi c conditions
                and economic factors indicate the necessity of dynamic modifi cation of these points. Available telematic
                means allow for the effective implementation of this task. The aim of the paper is to analyze the schemes
                of merging air traffi c streams on the example of the terminal area TMA Warsaw. It is focused on the search
                for the impact of the selection of merging points on the quality of the landing queue. For modeling of the
                process of merging air traffi c streams at TMA Warsaw we used colored, hierarchical and priority Petri nets.
                The estimations of the time of landing sequence execution were obtained. This time is the basic parameter
                of the landing queue evaluation. As a result of simulation tests, its dependence on the selection of streams
                merging points was identifi ed. In further stages of the research, it is planned to develop an algorithm for
                selecting such points that lead to obtaining an aircraft landing queue with the most favorable properties.


                 ANALIZA PROCESU ŁĄCZENIA STRUMIENI STATKÓW POWIETRZNYCH.
                                STUDIUM PRZYPADKU TMA WARSZAWA

                Ruch lotniczy w rejonie lotniska odbywa się zgodnie ze zdefi niowanymi procedurami, w przypadku samo-
                lotów lądujących - procedurami STAR (Standard Arrival Procedure). Ze względu na to, że statki powietrzne
                przybywają z różnych kierunków, zaś lądowania odbywają się na jednym kierunku drogi startowej, konieczne
                jest połączenie wszystkich strumieni ruchu w jedną kolejkę do lądowania. Procedury STAR defi niują punkty
                łączenia. Bieżące warunki ruchowe i czynniki ekonomiczne wskazują na konieczność dynamicznej modyfi ka-
                cji tych punktów. Dostępne środki teleinformatyczne pozwalają na skuteczną realizację tego zadania. Celem
                pracy jest analiza  schematów łączenia strumieni statków powietrznych na przykładzie rejonu kontrolowanego
                lotniska TMA Warszawa. Jest ona ukierunkowana na poszukiwanie wpływu wyboru punktów łączenia na
                jakość kolejki do lądowania. Do modelowania procesu łączenia strumieni statków powietrznych w TMA War-
                szawa wykorzystano kolorowane, hierarchiczne i priorytetowe sieci Petriego. Uzyskano oszacowania czasu
                wykonania sekwencji lądowań, który jest podstawowym parametrem oceny kolejki do lądowania. W wyniku
                badań symulacyjnych zidentyfi kowano jego zależność od wyboru punktów łączenia strumieni. W dalszych
                etapach prac planowane jest opracowanie algorytmu doboru tych punktów prowadzącego do uzyskania kolej-
                ki samolotów do lądowania o jak najkorzystniejszych właściwościach.



                1   Warsaw University of Technology, Faculty of Transport, Koszykowa 75, 00-662 Warsaw, Poland
                  E) {akw, jsk}@wt.pw.edu.pl
                                                   66








                                                  31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36