Page 31 - TST Conference 2018
P. 31
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
air traffi c control, merging points, traffi c fl ow management
KWASIBORSKA Anna , SKORUPSKI Jacek
1
ANALYSIS OF THE PROCESS OF MERGING AIR TRAFFIC STREAMS.
CASE STUDY OF TMA WARSAW
Air traffi c in the terminal area is carried out in accordance with the defi ned procedures, in the case of
landing aircraft - Standard Arrival Procedures (STAR). Due to the fact that aircraft arrive from different
directions, and landings take place on one direction of the runway, it is necessary to merge all traffi c
streams in a single queue for landing. STAR procedures defi ne merging points. Current traffi c conditions
and economic factors indicate the necessity of dynamic modifi cation of these points. Available telematic
means allow for the effective implementation of this task. The aim of the paper is to analyze the schemes
of merging air traffi c streams on the example of the terminal area TMA Warsaw. It is focused on the search
for the impact of the selection of merging points on the quality of the landing queue. For modeling of the
process of merging air traffi c streams at TMA Warsaw we used colored, hierarchical and priority Petri nets.
The estimations of the time of landing sequence execution were obtained. This time is the basic parameter
of the landing queue evaluation. As a result of simulation tests, its dependence on the selection of streams
merging points was identifi ed. In further stages of the research, it is planned to develop an algorithm for
selecting such points that lead to obtaining an aircraft landing queue with the most favorable properties.
ANALIZA PROCESU ŁĄCZENIA STRUMIENI STATKÓW POWIETRZNYCH.
STUDIUM PRZYPADKU TMA WARSZAWA
Ruch lotniczy w rejonie lotniska odbywa się zgodnie ze zdefi niowanymi procedurami, w przypadku samo-
lotów lądujących - procedurami STAR (Standard Arrival Procedure). Ze względu na to, że statki powietrzne
przybywają z różnych kierunków, zaś lądowania odbywają się na jednym kierunku drogi startowej, konieczne
jest połączenie wszystkich strumieni ruchu w jedną kolejkę do lądowania. Procedury STAR defi niują punkty
łączenia. Bieżące warunki ruchowe i czynniki ekonomiczne wskazują na konieczność dynamicznej modyfi ka-
cji tych punktów. Dostępne środki teleinformatyczne pozwalają na skuteczną realizację tego zadania. Celem
pracy jest analiza schematów łączenia strumieni statków powietrznych na przykładzie rejonu kontrolowanego
lotniska TMA Warszawa. Jest ona ukierunkowana na poszukiwanie wpływu wyboru punktów łączenia na
jakość kolejki do lądowania. Do modelowania procesu łączenia strumieni statków powietrznych w TMA War-
szawa wykorzystano kolorowane, hierarchiczne i priorytetowe sieci Petriego. Uzyskano oszacowania czasu
wykonania sekwencji lądowań, który jest podstawowym parametrem oceny kolejki do lądowania. W wyniku
badań symulacyjnych zidentyfi kowano jego zależność od wyboru punktów łączenia strumieni. W dalszych
etapach prac planowane jest opracowanie algorytmu doboru tych punktów prowadzącego do uzyskania kolej-
ki samolotów do lądowania o jak najkorzystniejszych właściwościach.
1 Warsaw University of Technology, Faculty of Transport, Koszykowa 75, 00-662 Warsaw, Poland
E) {akw, jsk}@wt.pw.edu.pl
66
31