Page 35 - TST Conference 2018
P. 35

18th International ConferenceInternational Conference
       18th



                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                           human factor, railway sector, safety management


                JABŁOŃSKI Adam 1


                  A HUMAN FACTOR AND RAIL TRANSPORT SAFETY - A COMPARATIVE
                           CRITERION OF  SELECTED ASSESSMENT METHODS

                Safety management system in rail transport sets new and interesting directions for its scientifi c
                exploration. As the railway system is a dynamic system that relations between individual components
                are particularly important. The component approach , has a complexity dimension, due to the different
                categories of components that supply this system. The interrelations between the operator, the object
                and the work environment determine the safety of this system. The operator understood as a Human
                Factor becomes increasingly larger strategic issue. The aim of the article is to present the key methods
                of assessment and management of the human factor along with the determination of their comparative
                criteria. The article presents selected possibilities of applying given methods to specifi c technical,
                operational and organizational solutions within the framework of a functioning safety management
                system in rail transport. The article describes the attempt to conceptualize and operationalize the
                management of the human factor in rail transport in relation to selected, presented methods.


                  CZYNNIK LUDZKI A BEZPIECZEŃSTWO TRANSPORTU KOLEJOWEGO
                      - KRYTERIUM PORÓWNAWCZE WYBRANYCH METOD OCENY

                Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym wyznacza nowe, interesujące kierunki jego
                eksploracji naukowej. Jako, że system kolejowy jest systemem dynamicznym to szczególnie istotne sta-
                ją się relacje między jego poszczególnymi komponentami. Ujęcie komponentowe ma wymiar złożony,
                ze względu na różne kategorie komponentów zasilających ten system. Wzajemne powiązania między
                operatorem, obiektem i środowiskiem pracy determinują bezpieczeństwo tego systemu. Coraz więk-
                szego, wręcz strategicznego znaczenia nabiera operator rozumiany jako Human Factor. Celem artykułu
                jest przedstawienie kluczowych metod oceny i zarządzania czynnikiem ludzkim wraz z wyznaczeniem
                ich kryteriów porównawczych. Artykuł przedstawia wybrane możliwości zastosowania danych metod
                do konkretnych rozwiązań technicznych, eksploatacyjnych i organizacyjnych w ramach funkcjonują-
                cego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Artykuł opisuje próbę koncep-
                tualizacji i operacjonalizacji zarządzania czynnikiem ludzkim w transporcie kolejowym w odniesieniu
                do wybranych, zaprezentowanych metod.










                1   OTTIMA plus Sp. z o.o., ul. Gallusa 12, 40-594 Katowice, Poland; E) adam.jablonski@ottima-plus.com.pl
                                                   47








                                                  35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40