Page 35 - TST Conference 2018
P. 35
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
human factor, railway sector, safety management
JABŁOŃSKI Adam 1
A HUMAN FACTOR AND RAIL TRANSPORT SAFETY - A COMPARATIVE
CRITERION OF SELECTED ASSESSMENT METHODS
Safety management system in rail transport sets new and interesting directions for its scientifi c
exploration. As the railway system is a dynamic system that relations between individual components
are particularly important. The component approach , has a complexity dimension, due to the different
categories of components that supply this system. The interrelations between the operator, the object
and the work environment determine the safety of this system. The operator understood as a Human
Factor becomes increasingly larger strategic issue. The aim of the article is to present the key methods
of assessment and management of the human factor along with the determination of their comparative
criteria. The article presents selected possibilities of applying given methods to specifi c technical,
operational and organizational solutions within the framework of a functioning safety management
system in rail transport. The article describes the attempt to conceptualize and operationalize the
management of the human factor in rail transport in relation to selected, presented methods.
CZYNNIK LUDZKI A BEZPIECZEŃSTWO TRANSPORTU KOLEJOWEGO
- KRYTERIUM PORÓWNAWCZE WYBRANYCH METOD OCENY
Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym wyznacza nowe, interesujące kierunki jego
eksploracji naukowej. Jako, że system kolejowy jest systemem dynamicznym to szczególnie istotne sta-
ją się relacje między jego poszczególnymi komponentami. Ujęcie komponentowe ma wymiar złożony,
ze względu na różne kategorie komponentów zasilających ten system. Wzajemne powiązania między
operatorem, obiektem i środowiskiem pracy determinują bezpieczeństwo tego systemu. Coraz więk-
szego, wręcz strategicznego znaczenia nabiera operator rozumiany jako Human Factor. Celem artykułu
jest przedstawienie kluczowych metod oceny i zarządzania czynnikiem ludzkim wraz z wyznaczeniem
ich kryteriów porównawczych. Artykuł przedstawia wybrane możliwości zastosowania danych metod
do konkretnych rozwiązań technicznych, eksploatacyjnych i organizacyjnych w ramach funkcjonują-
cego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Artykuł opisuje próbę koncep-
tualizacji i operacjonalizacji zarządzania czynnikiem ludzkim w transporcie kolejowym w odniesieniu
do wybranych, zaprezentowanych metod.
1 OTTIMA plus Sp. z o.o., ul. Gallusa 12, 40-594 Katowice, Poland; E) adam.jablonski@ottima-plus.com.pl
47
35