Page 37 - TST Conference 2018
P. 37

18th International ConferenceInternational Conference
       18th


                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18

                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                            human factor, human errors, safety management

                JABŁOŃSKI Marek 1



                    THE STRATEGIES OF HUMAN ERRORS MITIGATION IN RAILWAY
                                     TRAFFIC CONTROL SYSTEMS

                The search for system solutions for improving the level of safety in rail transport requires focusing on
                the weakly exposed problem but diffi cult to manage, namely the elimination of human errors in the
                process of railway traffi c and the use of rail traffi c control systems. In particular, the use of human factors
                including knowledge and technology favors the achievement of a number of positive effects: reducing
                the possibility of errors, increasing the margin of safety, reducing expenditures aimed at redesigning
                solutions, increasing the effi ciency and effectiveness of training, reducing the potential of costly staff
                turnover and increasing the productivity of the entire organization, other. The aim of the article is to present
                description of the place and role of the human factor management process and the aspect of making
                mistakes by railway employees in order to eliminate risks in railway traffi c and reduce risk. This has
                a signifi cant impact on maintaining the expected level of railway traffi c safety.


                      STRATEGIE MITYGACJI BŁĘDÓW LUDZKICH W SYSTEMACH
                                 STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM

                Poszukiwanie rozwiązań systemowych dla doskonalenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie kole-
                jowym wymaga skoncentrowania się na słabo eksponowanym dotychczas problemie ale i trudnym
                do zarządzania, a mianowicie eliminacji błędów ludzkich w procesie prowadzenia ruchu kolejowego
                a także stosowania systemów sterowania ruchem kolejowym. W szczególności zastosowanie czynni-
                ków ludzkich w tym wiedzy i techniki sprzyja osiągnięciu szeregu pozytywnych efektów: zmniejszenie
                możliwości wystąpienia błędów, zwiększenie marginesu bezpieczeństwa, zmniejszenie nakładów ukie-
                runkowanych na przeprojektowywanie stosowanych rozwiązań, zwiększenie efektywności i skuteczno-
                ści szkoleń, zmniejszenie potencjału kosztownej rotacji personelu a także zwiększenie produktywności
                całej organizacji. Celem artykułu jest przedstawienie holistycznego i eklektycznego opisania miejsca
                i roli procesu zarządzania czynnikiem ludzkim w aspekcie popełniania błędów przez pracowników
                kolei, w celu eliminacji zagrożeń w ruchu kolejowym i redukcji ryzyka. Ma to istotny wpływ na utrzy-
                manie oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.











                1   OTTIMA plus Sp. z o.o., ul. Gallusa 12, 40-594 Katowice, Poland; E) marek.jablonski@ottima-plus.com.pl
                                                   48








                                                  37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42