Page 73 - TST Conference 2018
P. 73
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
telematics, overhead crane, remote control system, sensors
HYLA Paweł , SZPYTKO Janusz
1
TELEMATICS FOR THE PURPOSE OF IDENTIFYING THE CONDITIONS
OF USE OF A BRIDGE CRANE
The subject of the paper is the concept of a measurement system of selected operating parameters of
the overhead travelling crane bridge structure and the roadway crane girder beams for the purpose of
identifying the operating conditions of the device in practice (under operation). The subject measurement
system uses vibration sensors located at specifi c locations of the crane bridge structure and selected
cross-sections of the device roadway. The obtained from measurements results will then be used in the
process of monitoring the process of device operation. The paper focuses on the measurement system
hardware architecture and software (called application). The essence of the measurement system is the
possibility of wireless transmission of results obtained from measurements for the purposes of their
analysis and presentation, and then decision processes for the needs of controls. In this sense, the paper
is undertaken very important device exploitation parameters sensing issue which is a part of transport
telematics problems. The practical aspect of operation of the discussed measuring system was tested
with a positive results on a physical model of a laboratory bridge crane.
TELEMATYKA DLA POTRZEB IDENTYFIKACJI WARUNKÓW
UŻYTKOWANIA SUWNICY POMOSTOWEJ
Przedmiotem artykułu jest koncepcja systemu pomiarowego wybranych parametrów eksploatacyjnych
konstrukcji mostu suwnicy pomostowej i jezdni podsuwnicowej dla potrzeb identyfi kacji warunków pra-
cy urządzenia w praktyce. Przedmiotowy układ pomiarowy wykorzystuje czujniki drgań rozlokowane
w określonych miejscach konstrukcji mostu suwnicy pomostowej i w wybranych przekrojach jej jezdni.
Uzyskane wyniki będą następnie wykorzystane w procesie nadzorowania procesu eksploatacji urządzenia.
W artykule uwagę skoncentrowano na architekturze sprzętowej i oprogramowaniu systemu pomiarowe-
go (aplikacja). Istotą systemu pomiarowego jest możliwość bezprzewodowego przesyłania pozyskanych
z pomiarów wyników dla potrzeb ich analizy i prezentacji, a następnie procesów decyzyjnych dla potrzeb
eksploatacji. W tym zakresie artykuł wpisuje się w problematykę telematyki transportu technologicznego.
Działanie przedmiotowego systemu pomiarowego przetestowano z wynikiem pozytywnym na fi zycznym
modelu laboratoryjnej suwnicy pomostowej.
1 AGH University of Science and Technology, Faculty of Mechanical, Engineering and Robotics, Al. Mickiewicza 30, 30-059 Krakow,
Poland; E) {szpytko,hyla}@agh.edu.pl
44
73