Page 71 - TST Conference 2018
P. 71
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
ITS services, toll collection systems, motorways, traffi c safety
OSKARBSKI Jacek , GUMIŃSKA Lucyna
1
ŻARSKI Karol
INFLUENCE OF TOLL COLLECTION METHOD ON MOTORWAYS
ON TRAFFIC SAFETY AND EFFICIENCY
The paper presents the results of the effectiveness analysis for various forms of toll collection on
motorway gates and their impact on safety and effi ciency of traffi c. The results from fi eld tests that
were performed on the A1 motorway in Rusocin were used for the analysis. The research included
the analysis of the video image of driver behaviour on the way to the toll gates and at gates. The PTV
Vissim tool was used to analyse the safety and effi ciency of the traffi c microsimulation models of the
Rusocin Toll Collection Plaza refl ecting various forms of payment. The analysis of speed changes,
delays, vehicle queues and driver service time has been made, including the method of toll collection
(manual, automatic, mixed). The analysis of traffi c safety was carried out using surrogate measures
used in the theory of traffi c confl icts, taking into account the trajectory of vehicles movement.
WPŁYW METODY POBORU OPŁAT NA AUTOSTRADACH
NA BEZPIECZEŃSTWO I SPRAWNOŚĆ RUCHU
W referacie przedstawiono wyniki analizy efektywności dla różnych form poboru opłat na bramkach
autostradowych oraz ich wpływ na bezpieczeństwo i sprawność ruchu. Do analizy wykorzystano wy-
niki z badań terenowych, które zostały wykonane na autostradzie A1 w miejscowości Rusocin. Ba-
dania obejmowały analizę obrazu wideo zachowań kierowców na dojeździe do punktu poboru opłat
oraz przy bramkach. Do analizy bezpieczeństwa i sprawności ruchu wykorzystano narzędzie PTV
Vissim – wykonano modele mikrosymulacyjne Placu Poboru Opłat Rusocin odzwierciedlające różne
formy płatności. Dokonano analizy zmian prędkości, strat czasu, kolejek pojazdów oraz czasu obsługi
kierowców z uwzględnieniem sposobu poboru opłat (manualny, automatyczny, mieszany). Analizę
bezpieczeństwa ruchu przeprowadzono z wykorzystaniem miar pośrednich stosowanych w teorii kon-
fl iktów ruchowych z uwzględnieniem porównania trajektorii ruchu pojazdów.
1 Gdansk University of Technology, Faculty of Civil and Enviromental Engineering, Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk, Poland;
E) joskar@pg.edu.pl
77
71