Page 63 - TST Conference 2018
P. 63
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
demand modelling, big-data, cellular fl oating data, od matrices
KUCHARSKI Rafał , SZARATA Andrzej
1
MIELCZAREK Justyna, DRABICKI Arkadiusz
TRIP VOLUME SEASONAL VARIATION AT REGIONAL LEVEL – CASE
STUDY OF MAŁOPOLSKA GSM ORIGIN DESTINATION MATRICES
In the paper we analyse the big-data set of GSM origin-destination matrices collected between 360 districts
in Poland. We utilized the dataset obtained from BTS positions for all clients registered to a single provider.
The data was collected over several days, which allows for a valuable temporal analysis of trip volumes.
We analyse internal and external (inbound and outbound) trips in Małopolska region. We focus on the
intra-zonal trips (within district), inter-zonal (between districts of Małopolska) and external (to and from
Małopolska). We examine if the observed characteristics vary for the main agglomeration (Kraków) and
other bigger cities (Tarnów, Nowy Sącz). We present the weekly fl uctuations (working day, Friday, Saturday,
Sunday) and the seasonal ones (winter, holiday, etc.). We verify the results obtained from GSM data with the
traffi c counts and their seasonal variations provided by national road administration. Main contribution of the
paper is presenting the observed fl uctuations from the GSM data and comparing them with the classically
collected data, as we demonstrate the results are comparable.
SEZONOWE ZMIANY ILOŚCI PODRÓŻY NA POZIOMIE REGIONALNYM –
STUDIUM PRZYPADKU MACIERZY PUNKT STARTU–PUNKT DOCELOWY
GSM MAŁOPOLSKA
W artykule przedstawiono analizę macierzy przemieszczeń relacji źródło-cel pomiędzy 360 powiatami na
terenie Polski pozyskaną od operatora sieci komórkowych. Dane uzyskano na podstawie pozycji klientów
jednego z operatorów lokalizowanej za pomocą stacji bazowej. Okres gromadzenia danych był na tyle
długi, że pozwoliło na obserwację zmienności wielkości ruchu w różnych okresach. Analizą objęto podróże
na terenie Województwa Małopolskiego w podziale na podróże wewnątrzgminne i zewnątrzgminne (po-
między gminami) i źródłowo-docelowe. Analizowano różnice w charakterystykach przemieszczeń do dużej
aglomeracji (Kraków) oraz do pozostałych większych miast (Tarnów, Nowy Sącz). Na podstawie analizy
otrzymano tygodniowe wahania ruchu oraz wahania sezonowe. Zmienności wygenerowane na podstawie
danych GSM porównano z wahaniami uzyskanymi z Generalnego Pomiaru Ruchu publikowanymi przez
Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad. W artykule dowiedziono, że zaprezentowane okresowe wahania ru-
chu otrzymane na podstawie macierzy przemieszczeń pozyskanych z sieci GSM są porównywalne z waha-
niami otrzymanymi z tradycyjnych pomiarów ruchu.
1 Cracow University of Technology, Faculty of Civil Engineering, Warszawska 24, 31-155 Krakow, Poland;
E) rkucharski@pk.edu.pl
64
63