Page 61 - TST Conference 2018
P. 61
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
Intelligent Transport Systems, C-ITS services, transport
JAMROZ Kazimierz , OSKARBSKI Jacek
1
ZAWISZA Marcin, ŻARSKI Karol
POSSIBLE DIRECTIONS FOR DEVELOPMENT OF C-ITS SERVICES IN
CITIES ON THE EXAMPLE OF THE TRISTAR SYSTEM
During the previous EU fi nancial perspective (2007 - 2013), we observed an intensifi cation of the
development of transport management systems using ITS services in Polish cities. One of the biggest
territorially and functionally system is Tricity TRISTAR system, the implementation of which was
completed in 2015. The concept of the TRISTAR system and its architecture was developed in the years
2002-2007. Currently, we can observe the intensifi cation of the development of C-ITS services, allowing
for the exchange of information between the vehicle and the infrastructure or other vehicles. The existing
transport management systems were not prepared, eg. to communicate with vehicles, and use of Floating
Car Data. For this reason, it is necessary to verify the architecture of the systems and indicate the directions
of development, allowing them to adapt to the current state of technology and new ITS services. The article
presents directions for the development of the TRISTAR system in functional, physical and logical terms.
Directions of activities will be indicated to allow the system to be adapted to provide C-ITS services.
MOŻLIWE KIERUNKI ROZWOJU STOSOWANIA USŁUG C-ITS
W MIASTACH NA PRZYKŁADZIE SYSTEMU TRISTAR
Podczas poprzedniej perspektywy fi nansowej UE (2007 – 2013) obserwowaliśmy intensyfi kację rozwoju
systemów zarządzania transportem z wykorzystaniem usług ITS w polskich miastach. Jednym z najwięk-
szych obszarowo oraz funkcjonalnie systemów jest trójmiejski system TRISTAR, którego wdrożenie za-
kończono w 2015 roku. Koncepcja systemu TRISTAR oraz jego architektura powstawała w latach 2002-
2007. Obecnie możemy obserwować intensyfi kację rozwoju usług C-ITS, pozwalających na wymianę
informacji pomiędzy pojazdem a infrastrukturą lub innymi pojazdami. Istniejące systemy zarządzania
transportem nie były przygotowane np. na komunikację z pojazdami, czy wykorzystywanie danych z son-
dowania pojazdów (Floating Car Data). Z tego względu niezbędna jest weryfi kacja architektury systemów
oraz wskazanie kierunków rozwoju, pozwalających dostosować je do aktualnego stanu technologii oraz
nowych usług ITS. W artykule przedstawiono kierunki rozwoju systemu TRISTAR w ujęciu funkcjonal-
nym, fi zycznym i logicznym. Zostaną wskazane kierunki działań pozwalające na dostosowanie systemu
do świadczenia usług C-ITS.
1 Gdańsk University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Narutowicza 11/12 80-233 Gdańsk, Poland;
E) joskar@pg.edu.pl
52
61