Page 61 - TST Conference 2018
P. 61

18th International ConferenceInternational Conference
       18th



                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                       Intelligent Transport Systems, C-ITS services, transport

                JAMROZ Kazimierz , OSKARBSKI Jacek
                                1
                ZAWISZA Marcin, ŻARSKI Karol


                   POSSIBLE DIRECTIONS FOR DEVELOPMENT OF C-ITS SERVICES IN
                          CITIES ON THE EXAMPLE OF THE TRISTAR SYSTEM

                During the previous EU fi nancial perspective (2007 - 2013), we observed an intensifi cation of the
                development of transport management systems using ITS services in Polish cities. One of the biggest
                territorially and functionally system is Tricity TRISTAR system, the implementation of which was
                completed in 2015. The concept of the TRISTAR system and its architecture was developed in the years
                2002-2007. Currently, we can observe the intensifi cation of the development of C-ITS services, allowing
                for the exchange of information between the vehicle and the infrastructure or other vehicles. The existing
                transport management systems were not prepared, eg. to communicate with vehicles, and use of Floating
                Car Data. For this reason, it is necessary to verify the architecture of the systems and indicate the directions
                of development, allowing them to adapt to the current state of technology and new ITS services. The article
                presents directions for the development of the TRISTAR system in functional, physical and logical terms.
                Directions of activities will be indicated to allow the system to be adapted to provide C-ITS services.


                       MOŻLIWE KIERUNKI ROZWOJU STOSOWANIA USŁUG C-ITS
                          W MIASTACH NA PRZYKŁADZIE SYSTEMU TRISTAR

                Podczas poprzedniej perspektywy fi nansowej UE (2007 – 2013) obserwowaliśmy intensyfi kację rozwoju
                systemów zarządzania transportem z wykorzystaniem usług ITS w polskich miastach. Jednym z najwięk-
                szych obszarowo oraz funkcjonalnie systemów jest trójmiejski system TRISTAR, którego wdrożenie za-
                kończono w 2015 roku. Koncepcja systemu TRISTAR oraz jego architektura powstawała w latach 2002-
                2007. Obecnie możemy obserwować intensyfi kację rozwoju usług C-ITS, pozwalających na wymianę
                informacji pomiędzy pojazdem a infrastrukturą lub innymi pojazdami. Istniejące systemy zarządzania
                transportem nie były przygotowane np. na komunikację z pojazdami, czy wykorzystywanie danych z son-
                dowania pojazdów (Floating Car Data). Z tego względu niezbędna jest weryfi kacja architektury systemów
                oraz wskazanie kierunków rozwoju, pozwalających dostosować je do aktualnego stanu technologii oraz
                nowych usług ITS. W artykule przedstawiono kierunki rozwoju systemu TRISTAR w ujęciu funkcjonal-
                nym, fi zycznym i logicznym. Zostaną wskazane kierunki działań pozwalające na dostosowanie systemu
                do świadczenia usług C-ITS.







                1   Gdańsk University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Narutowicza 11/12 80-233 Gdańsk, Poland;
                 E) joskar@pg.edu.pl
                                                   52








                                                  61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66