Page 5 - FILM2
P. 5

wraca się również uwagę na bardzo istotny fakt dla rozpo-
             wszechnienia postępowań europejskich dotyczący wysokości
             opłat. Opłaty sądowe często są nieproporcjonalne do warto-

Zści roszczeń. Większość państw członkowskich z góry nakłada
             na strony opłaty sądowe, choć niekiedy są to opłaty obniżone.
 Nie pobiera się opłat na Cyprze, w Luksemburgu i w Hiszpanii. Uznaje
 się, że opłaty sądowe wynoszące ponad 10 % wartości roszczenia są nie-
 proporcjonalne i mogą stanowić czynnik przyczyniający się do podjęcia
 przez obywateli decyzji, aby nie wstępować na drogę sądową. Przykłady
 dysproporcji kosztów sądowych dla roszczenia €500 to Finlandia (23%
 wartości przedmiotu sporu), Niemcy (21%), Estonia (20%), Portugalia
 (20%), Łotwa (15%), Holandia (15%), Wielka Brytania (13%) i  Szwecja
 (11%). Natomiast dla roszczenia o wartości €1,000 są to: Holandia (21%),
 Estonia(18%), Dania (17%), Łotwa (15%) i Finlandia (11%). Dopełnieniem
 tego problemu jest ograniczona dopuszczalność nowoczesnych form
 płatności tego rodzaju opłat. W poszczególnych państwach członkow-
 skich obowiązują różne metody płatności, począwszy od fizycznych
 płatności dokonywanych na terenie sądu po przelewy bankowe.

Szczególnie jeżeli wymaga się płatności w gotówce, w znacz-
            kach opłaty sądowej lub za pośrednictwem adwokata, stro-
            ny musiałyby ponosić koszty podróży lub wynajęcia adwo-
            kata w państwie członkowskim sądu, przez co dochodzenie
            ich roszczeń może stać się nieopłacalne. Do kosztów tych
 dochodzą również wydatki związane z koniecznością przetłumacze-
 nia całości formularzy, choć wydaje się to zbędne.
 I  wreszcie ostatnim, choć nie najmniej znaczącym problemem jest
 niezbyt efektywny system rozpowszechniania informacji o istnieniu
 postępowań europejskich. Według badań Eurobarometru prowadzo-
 nych w listopadzie i grudniu 2012 r. 12 % respondentów wiedziało
 o  istnieniu europejskiego postępowania w  sprawie drobnych rosz-
 czeń, przy czym respondenci, którzy zadeklarowali, że skorzystali już
 z tego postępowania, stanowili 1 % wszystkich respondentów.
 Wszystkie te okoliczności wskazują na konieczność nowelizacji prze-
 pisów prawa unijnego dotyczących rozstrzygania sporów transgra-
 nicznych, także odnoszących się do spraw z udziałem konsumentów.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10