Page 17 - TST Conference 2018
P. 17
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
satellite systems, transport, navigation
CZAPLEWSKI Krzysztof 1
DOES POLAND NEED E-LORAN?
The second half of the 20th century has made its mark on world history as the era of information tech-
nology and conquest of space. Since 1974, when the fi rst test NAVSTAR GPS satellite was launched,
our lives have been elevated to another dimension. Presently, there are eleven global and regional satel-
lite systems in the integration phase with Global Navigation Satellite Systems (GNSS). Some of them
are fully operational, while others are still under construction or in testing. Satellite technology is being
applied more and more in various spheres of global economics, e.g. different kinds of transportation. We
use a satellite signal to determine position in geodesy and in all types of navigation. It is also indispen-
sable for the provision of timing and emergency services. Alongside the rapid development of satellite
systems, however, new threats related to their operation have emerged. This article presents the general
characteristics of all satellite systems and threats they are subjected to. The author also describes the
general characteristics of e-Loran system as a back-up for satellite systems. The article ends with a sug-
gestion to create a system in Poland that would secure the functioning of different spheres of economy.
CZY POLSKA POTRZEBUJE SYSTEMU E-LORAN?
Druga połowa XX wieku to w historii świata zaznaczyła się jako era informatyzacji i era podboju ko-
smosu. Od 1974 roku, kiedy wystrzelono pierwszego, testowego, satelitę systemu NAVSTAR GPS nasze
życie nabrało innego wymiaru. Współcześnie funkcjonuje jedenaście globalnych i regionalnych syste-
mów satelitarnych, które są w fazie integracji w Global Navigation Satellite Systems (GNSS). Niektóre
z nich są systemami w pełni funkcjonalnymi inne są jeszcze w fazie budowy lub testów. Techniki sa-
telitarne coraz bardziej są obecne w różnych gałęziach gospodarki światowej m.in. w różnych formach
transportu. Sygnał satelitarny wykorzystywany jest do wyznaczania współrzędnych pozycji, tak
w geodezji jak również we wszystkich rodzajach nawigacji. Ponadto niezastąpiony jest przy dostarcza-
niu sygnału czasu, czy też ratowaniu życia. Wraz z szybkim rozwojem systemów satelitarnych pojawiły
się zagrożenia w ich funkcjonowaniu. Artykuł prezentuje ogólną charakterystyką wszystkich systemów
satelitarnych oraz zagrożenia w ich funkcjonowaniu. Autor przedstawił również ogólną charakterysty-
kę systemu e-Loran jako back-up dla systemów satelitarnych. Artykuł kończy propozycja stworzenia
na obszarze Polski systemu zabezpieczającego funkcjonowanie różnych dziedzin gospodarki.
1 Gdynia Maritime University, Faculty of Navigation, Sędzickiego 19, 81-374 Gdynia, Poland; E) k.czaplewski@wn.am.gdynia.pl
37
17