Page 15 - TST Conference 2018
P. 15

18th International ConferenceInternational Conference
       18th


                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
                                     Polish Society of Transport Systems Telematics

                                                               Unmanned Aircraft Systems, aviation, ITS


                GUGAŁA Tomasz
                              1

                           INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS IN AVIATION

                This article is dedicated to the innovative technological solutions that apply in contemporary aviation
                constructions. Manned aviation and Unmanned Aircraft Systems (UAS) is one of the most technologically
                advanced areas of the human life. It is diffi cult to imagine modern manned aircraft and UAS systems
                without smart on-board computers, supported by the various kinds of digital technology. More and
                more technologically advanced on-board and terrestrial artifi cial intelligence systems, allow for almost
                complete autonomy in the fl ight, task or complex mission. Nevertheless, according to the applicable
                laws, procedures and mental principles, a man, not a machine or system, is responsible for the safety
                of tasks carried out in airborne or on the ground. The question arises, for which it is diffi cult to fi nd
                an clear answer - whether technological aviation development should aim at total autonomy of air
                transport systems, or should we focus on the development of methods and forms of cooperation of
                artifi cial intelligence with humas? The answer to such a complex question is a function of common
                sense, time and dynamic technological progress.


                       INTELIGENTNE SYSTEMY TRANSPORTOWE W LOTNICTWIE
                Artykuł ten poświęcony jest innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym mającym zastosowa-
                nie we współczesnych konstrukcjach lotniczych. Lotnictwo załogowe jak i Systemy Bezzałogowych
                Statków Powietrznych (SBSP), to jedna z najbardziej rozwiniętych technologicznie dziedzin życia
                społecznego. Trudno sobie bowiem wyobrazić współczesne samoloty załogowe i Systemy BSP bez
                inteligentnych komputerów na ich pokładzie, wspomaganych różnego rodzaju techniką cyfrową. Co-
                raz bardziej zaawansowane technologicznie pokładowe oraz naziemne systemy sztucznej inteligen-
                cji, pozwalają na niemal całkowitą autonomię w realizacji lotu, zadania czy skomplikowanej misji.
                Niemniej jednak według obowiązujących przepisów, procedur i zasad mentalnych, to człowiek a nie
                maszyna czy system jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo realizowanych zadań lotniczych w po-
                wietrzu i na ziemi. Rodzi się zatem pytanie, na które trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź – czy
                rozwój technologiczny w lotnictwie powinien zmierzać w kierunku całkowitej autonomii lotniczych
                systemów transportowych, czy też należy skoncentrować się na rozwoju metod i form współpracy
                sztucznej inteligencji z człowiekiem? Odpowiedź na tak złożone pytanie jest funkcją zdrowego roz-
                sądku, czasu i dynamicznego postępu technologicznego.








                1   Polish Armaments Group plc, Nowy Świat 4a, 00-497 Warsaw, Poland; E) tomasz.gugala@pgzsa.pl

                                                   42








                                                  15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20