Page 15 - TST Conference 2018
P. 15
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
Unmanned Aircraft Systems, aviation, ITS
GUGAŁA Tomasz
1
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS IN AVIATION
This article is dedicated to the innovative technological solutions that apply in contemporary aviation
constructions. Manned aviation and Unmanned Aircraft Systems (UAS) is one of the most technologically
advanced areas of the human life. It is diffi cult to imagine modern manned aircraft and UAS systems
without smart on-board computers, supported by the various kinds of digital technology. More and
more technologically advanced on-board and terrestrial artifi cial intelligence systems, allow for almost
complete autonomy in the fl ight, task or complex mission. Nevertheless, according to the applicable
laws, procedures and mental principles, a man, not a machine or system, is responsible for the safety
of tasks carried out in airborne or on the ground. The question arises, for which it is diffi cult to fi nd
an clear answer - whether technological aviation development should aim at total autonomy of air
transport systems, or should we focus on the development of methods and forms of cooperation of
artifi cial intelligence with humas? The answer to such a complex question is a function of common
sense, time and dynamic technological progress.
INTELIGENTNE SYSTEMY TRANSPORTOWE W LOTNICTWIE
Artykuł ten poświęcony jest innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym mającym zastosowa-
nie we współczesnych konstrukcjach lotniczych. Lotnictwo załogowe jak i Systemy Bezzałogowych
Statków Powietrznych (SBSP), to jedna z najbardziej rozwiniętych technologicznie dziedzin życia
społecznego. Trudno sobie bowiem wyobrazić współczesne samoloty załogowe i Systemy BSP bez
inteligentnych komputerów na ich pokładzie, wspomaganych różnego rodzaju techniką cyfrową. Co-
raz bardziej zaawansowane technologicznie pokładowe oraz naziemne systemy sztucznej inteligen-
cji, pozwalają na niemal całkowitą autonomię w realizacji lotu, zadania czy skomplikowanej misji.
Niemniej jednak według obowiązujących przepisów, procedur i zasad mentalnych, to człowiek a nie
maszyna czy system jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo realizowanych zadań lotniczych w po-
wietrzu i na ziemi. Rodzi się zatem pytanie, na które trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź – czy
rozwój technologiczny w lotnictwie powinien zmierzać w kierunku całkowitej autonomii lotniczych
systemów transportowych, czy też należy skoncentrować się na rozwoju metod i form współpracy
sztucznej inteligencji z człowiekiem? Odpowiedź na tak złożone pytanie jest funkcją zdrowego roz-
sądku, czasu i dynamicznego postępu technologicznego.
1 Polish Armaments Group plc, Nowy Świat 4a, 00-497 Warsaw, Poland; E) tomasz.gugala@pgzsa.pl
42
15