Page 21 - TST Conference 2018
P. 21
18th International ConferenceInternational Conference
18th
18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18
Polish Society of Transport Systems Telematics
aerodrome traffi c safety, unmanned aerial vehicle, laser emission
KOZŁOWSKI Michał , DUDEK Ewa
1
THE CONCEPT OF THE UAS UTILIZATION TO IDENTIFY
AERODROME TRAFFIC SAFETY HAZARDS
Aircraft operations performed in aerodrome traffi c are characterized by special aerodynamic, navigational
and operational conditions. According to statistical analysis of aircraft accidents and incidents, take-off
and departure as well as approach and landing operations are particularly dangerous. One of the serious
hazards, whose scale of occurrence has recently signifi cantly increased, are the events of dazzling pilots
with the laser beam. In this article, the identifi cation of these hazards and the analysis of the safety risk
was performed. Then a study of legal regulations concerning the protection of the aerodrome surroundings
area against the laser emission was carried out. Based on the obtained results, the necessity to increase
the effectiveness of practical laser beam sources identifi cation was stated. For this purpose, utilization of
unmanned aerial vehicle (UAV), which, when properly equipped in telematic devices, will be an unmanned
aerial system (UAS) for detecting laser beam sources, was proposed. In the following part, analysis and
research on practical aspects of the proposed concept’s implementation were carried out, specifying
potential chances and threats of their implementation.
KONCEPCJA ZASTOSOWANIA BSP DO IDENTYFIKACJI ZAGROŻEŃ
BEZPIECZEŃSTWA RUCHU LOTNISKOWEGO
Operacje statków powietrznych wykonywane w ruchu lotniskowym charakteryzują się szczególnymi wa-
runkami aerodynamicznymi, nawigacyjnymi i operacyjnymi. Jak wskazują analizy statystyczne zdarzeń
lotniczych operacje startu i odlotu oraz podejścia i lądowania należą do szczególnie niebezpiecznych. Jed-
nym z poważnych zagrożeń, którego skala wystąpień znacząco wzrosła w ostatnim czasie są zdarzenia
oślepiania pilotów promieniem lasera. W artykule przeprowadzono identyfi kację tych zagrożeń i analizę
ryzyka bezpieczeństwa. Następnie przeprowadzono studium przepisów prawnych, dotyczących ochrony
otoczenia lotnisk przed emisją promieniowania laserowego. Na podstawie uzyskanych wyników stwier-
dzono konieczność zwiększenia skuteczności praktycznej identyfi kacji źródeł promieniowania laserowego
w rejonach lotnisk. Do tego celu zaproponowano użycie bezzałogowego statku powietrznego (BSP), który
po odpowiednim wyposażeniu w urządzenia telematyczne będzie stanowił bezzałogowy system latający,
służący do wykrywania źródeł promieniowania laserowego. W dalszej części przeprowadzono analizy i ba-
dania nad praktycznymi aspektami realizacji zaproponowanej koncepcji, określając we wnioskach poten-
cjalne szanse i zagrożenia ich wdrożenia.
1 Warsaw University of Technology, Faculty of Transport, Koszykowa 75, 00-662 Warsaw, Poland;
E) {m.kozlowski, edudek}@wt.pw.edu.pl
62
21