Page 19 - TST Conference 2018
P. 19

18th International ConferenceInternational Conference
       18th


                              18th International Conference Transport Systems Telematics TST’18

                                     Polish Society of Transport Systems Telematics
                                                                   unmanned vehicles, drone, aviation


                BRZEZINA Józef Maciej 1

                 ANALYSIS AND SYNTHESIS OF UAS APPLICATIONS IN NON - MILITARY FIELDS

                As technology develops within the military environment, often there will be a direct transition into
                the civilian business world with similar technologies but completely different and wide range of uses.
                Depending on the market of such technologies, the business community can drive innovation, and create
                better products that also have military applications. Unmanned aerial vehicles or systems (UAV/UAS) are
                performing more and more very important tasks in the military fi eld. Wherever someone currently uses
                manned aircraft, a drone could possibly be less costly alternatives as in delivering packages to customers,
                monitoring over of real estate property or surveying a construction site. The use of drones has not been
                a secret within the military area, even arming them with missiles to attack enemy soldiers and terrorists.
                Civilian companies are already working on ways to use drones with long fl ight times to act as HAPS (High
                Altitude Pseudo-Satellite), cell phone in dead spots, delivery platforms, emergency service uses, automated
                data collection for agriculture and forestry. These military machines will continue to get smaller, lighter,
                quieter, have longer battery, fuel, or fl ight times, with better optics and capabilities. Any place the military
                can avoid the risk of harming human resources, a drone may have a future in the military that continues to
                evolve. And fi nally, we still have diffi culties to answer of important the question, what about the transport
                of people on the boards of unmanned aerial vehicles?


                       ANALIZA I SYNTEZA ZASTOSOWAŃ SBSP W DZIAŁANIACH
                                 MILITARNYCH I POZAMILITARNYCH

                Wraz z rozwojem technologii w środowisku wojskowym często dochodzi do transferu technologii bez-
                pośrednio w cywilny świat biznesu, ale z zupełnie innym i szerokim zakresem zastosowań. W zależności
                od rynku takich technologii środowisko biznesowe może napędzać innowacje i tworzyć lepsze produkty,
                które również mają wojskowe zastosowania. Bezzałogowe statki powietrzne (UAV/ UAS) wykonują co-
                raz więcej ważnych zadań w wojsku. Drony, UAV lub UAS to po prostu kolejne użycie latających robotów.
                Wszędzie tam, gdzie ktoś obecnie używa załogowych statków powietrznych, dron może być mniej kosz-
                townym rozwiązaniem dla takich zadań jak dostarczanie paczek klientom, przelot nad nieruchomościa-
                mi, czy przeprowadzanie pomiarów na placu budowy. Używanie dronów stało się powszechne w armii,
                nawet uzbraja się je w pociski, by atakować przeciwnika i terrorystów. Z kolei fi rmy cywilne już pracują
                nad sposobami wykorzystania dronów podczas długotrwałych czasów lotu, do działania w charakterze
                telefonu komórkowego w martwych punktach, jako platformy dostawcze, w usługach awaryjnych, au-
                tomatycznym gromadzeniu danych dla potrzeb rolnictwa i leśnictwa. Te wojskowe maszyny będą coraz
                mniejsze, lżejsze, cichsze, Mają mieć dłuższy czas pracy na akumulatorach oraz paliwie. Dzięki lepszej
                optyce i nowym możliwościom wojsko może zmniejszyć ryzyko uszkodzenia przypadkowych ludzi.
                Przyszłość w wojsku UAS/UAV wciąż ewoluuje. I na koniec ciągle trudno nam odpowiedzieć na bardzo
                ważne pytanie. A co z transportem ludzi na pokładach bezzałogowców?


                1   Air Force Institute of Technology, Księcia Bolesława 6, 01-494 Warsaw, Poland; E) jozef.brzezina@itwl.pl
                                                   24








                                                  19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24