Page 3 - FILM6
P. 3
Nowelizacją prawa konsumenckiego i przy okazji implementa-
cji dyrektywy 83/2011 polski ustawodawca w istotny sposób
zmienił przepisy dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy za
wadę rzeczy sprzedanej. Do 25 grudnia 2014 roku w zależności
od tego komu była dokonywana sprzedaż obowiązywała:
1. „niezgodność towaru z umową” przy sprzedaży konsumentom
2. „rękojmia” przy sprzedaży pomiędzy przedsiębiorcami. Pierwsza
podlegała pod ustawę o sprzedaży konsumenckiej (ustawa z 27 lip-
ca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz
o zmianie Kodeksu Cywilnego Dz.U. Nr 141 poz.1176 ze zm.), druga
pod kodeks cywilny (Dz.U. z 2014r, poz. 121).
Od 25 grudnia 2014 obowiązuje jeden rygor odnośnie odpowiedzial-
ności za wady rzeczy sprzedanej, niezależnie od tego czy nabywcą jest
konsument czy przedsiębiorca – jest to rękojmia za wady fizyczne uregulo-
wana w kodeksie cywilnym. Nie oznacza to, iż zasady odnośnie konsumen-
tów i przedsiębiorców są identyczne. Jest jedna rękojmia, ale odnośnie
konsumentów ustawodawca przewidział przepisy szczególne (odrębne)
od regulacji jakie dotyczą przedsiębiorców. Chociażby przykładowo – rę-
kojmią w obrocie profesjonalnym może zostać całkowicie w umowie wyłą-
czona, w obrocie konsumenckim nie ma takiej możliwości.