Page 3 - FILM6
P. 3

Nowelizacją prawa konsumenckiego i przy okazji implementa-
               cji dyrektywy 83/2011 polski ustawodawca w istotny sposób
               zmienił przepisy dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy za
               wadę rzeczy sprzedanej. Do 25 grudnia 2014 roku w zależności
               od tego komu była dokonywana sprzedaż obowiązywała:
 1.	 „niezgodność towaru z umową” przy sprzedaży konsumentom
 2.	 „rękojmia” przy sprzedaży pomiędzy przedsiębiorcami. Pierwsza
     podlegała pod ustawę o sprzedaży konsumenckiej (ustawa z 27 lip-
     ca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz
     o zmianie Kodeksu Cywilnego Dz.U. Nr 141 poz.1176 ze zm.), druga
     pod kodeks cywilny (Dz.U. z 2014r, poz. 121).
      Od 25 grudnia 2014 obowiązuje jeden rygor odnośnie odpowiedzial-
 ności za wady rzeczy sprzedanej, niezależnie od tego czy nabywcą jest
 konsument czy przedsiębiorca – jest to rękojmia za wady fizyczne uregulo-
 wana w kodeksie cywilnym. Nie oznacza to, iż zasady odnośnie konsumen-
 tów i przedsiębiorców są identyczne. Jest jedna rękojmia, ale odnośnie
 konsumentów ustawodawca przewidział przepisy szczególne (odrębne)
 od regulacji jakie dotyczą przedsiębiorców. Chociażby przykładowo – rę-
 kojmią w obrocie profesjonalnym może zostać całkowicie w umowie wyłą-
 czona, w obrocie konsumenckim nie ma takiej możliwości.
   1   2   3   4   5   6   7   8